Danske Bank-ansatte viste stor fleksibilitet

På få dage flyttede knap 20.000 medarbejdere arbejdspladsen hjem til privaten, da Danmark lukkede ned. Danske Banks direktør for Område Sydjylland roser medarbejdernes omstillingsparathed.

3 min

”Jeg er dybt imponeret over medarbejdernes omstillingsparathed. Der gik to dage, så sad alle hjemme og arbejdede med fuld adgang til bankens systemer, og der var ikke noget brok”, siger René Andresen, områdedirektør i Danske Bank for Område Sydjylland og leder for cirka 200 medarbejdere.

”Jeg var spændt på, hvad der ville ske med aktivitetsniveauet, men der var ingen grund til bekymring. To uger inde i coronakrisen holdt vi flere kundemøder, end vi havde gjort i perioden før krisen. Det er tankevækkende”.

Forklaringen på de mange kundemøder er dels de mange sager med låneomlægninger, hvoraf en del var i gang før krisen, dels turbulensen på aktie- og obligationsmarkedet, som gjorde det nødvendigt for mange kunder at være i kontakt med deres bankrådgiver. René Andresen er alligevel fuld af beundring for den indsats, hans medarbejdere lagde for dagen.

19.900 af Danske Banks i alt 22.000 medarbejdere arbejdede hjemme, kort efter at Coronaepidemien brød ud. René Andresen holdt i begyndelsen to daglige onlinemøder med de øvrige chefer i sit område for at holde sig ajour med udviklingen. Hurtigt blev det skåret ned til et dagligt onlinemøde, og siden blev det ændret til ad hoc-onlinemøder.
”Som leder kan udfordringen være at komme tæt på medarbejderne og være nærværende, når man sidder og taler sammen via en skærm, og her skal man være opmærksom på, at nogle medarbejdere har brug for mere kontakt til deres leder, mens andre ikke har det behov”, siger områdedirektøren.

René Andresen tror, at flere finansansatte vil fortsætte med at arbejde hjemmefra efter Coronakrisen.

”Det virker at holde digitale møder, også i forhold til kunderne, som generelt har været meget tilfredse. Jeg tror, det vil blive meget individuelt, hvem der fremover vil arbejde fra deres digitale hjemmearbejdsplads. Det kan være, man er i en livsfase, hvor man har brug for mere frihed til at tilrettelægge sit arbejde til for eksempel at kunne passe en syg pårørende”, siger han.

Behovet for at være en del af en fysisk arbejdsplads med kolleger og chefer tæt på vil mange dog stadig have.

”Noget af det, der er blevet tydeligt under krisen, er værdsættelsen af kolleger og chefer. Jeg tror, mange medarbejdere har fået en bekræftelse af, at de er ansat det rigtige sted”, siger René Andresen.

Den gamle holdånd er vendt tilbage

Frank Fredslund Nielsen, bestyrelsesmedlem i Finansforbundet i Danske Bank, har også overvejende et positivt indtryk af transformationen til tusindvis af hjemmearbejdspladser i Danske Bank.

”Mange medarbejdere havde ikke prøvet at arbejde hjemmefra før, men banken forsynede alle med en laptop på meget kort tid. Jeg har ikke indtryk af, at kunderne har mærket så meget til, at bankrådgiveren sad hjemme i stedet for i en filial, ud over at møderne afholdes online i stedet for fysisk”, siger Frank Fredslund Nielsen.

”Selvfølgelig har overgangen til digitale hjemmearbejdspladser ikke været helt smertefri alle steder, men jeg fornemmer, at den gamle holdånd er vendt stærkt tilbage. Dem uden børn har givet lidt ekstra, så dem med børn har kunnet indrette sig med at tage sig af deres børn i noget af den almindelige arbejdstid mod til gengæld at arbejde nogle timer om aftenen eller tidligt om morgenen. Fleksibilitet alle sider fra er nøgleordet i denne situation”.

Det sociale samvær med kolleger har naturligvis haft svære kår, men ifølge Frank Fredslund Nielsen har der i Danske Bank været stor opfindsomhed på det sociale plan, så man har holdt virtuelle fredagsbarer, gæt en hjemmearbejdsplads-quiz med videre – ligesom i andre finansvirksomheder.

”Vi oplever, at tillidsmændene har delt gode ideer, der efterfølgende er bredt ud til andre dele af koncernen”.