Automatisering handler ikke om besparelser

”Vi automatiserer ikke for at fyre medarbejdere men for at frigøre medarbejderne fra rutineopgaver, så de kan frigøres til andre, mere interessante arbejdsopgaver”, sagde Rokas Piskovas, Head of Robotics Delivery Services i Danske Bank på Dansk IT og Finansforbundets webinar om automatisering i den finansielle sektor.

5. maj 2020

"Det er ikke længere et spørgsmål, om vi skal automatisere eller ej. Men man skal gå frem skridt for skridt. Du skal ikke fare ud og købe en masse teknologi og forvente, at du kort efter høster en række fordele ved RPA (Robotic Process Automation)", sagde Rokas Piskovas, Development Manager og Head of Robotics Delivery Services i Danske Bank i et webinar om automatisering i den finansielle sektor, som Dansk IT og Finansforbundet stod bag.

Han fremhæver vigtigheden af at se på kunderejsen, og at it-udviklerne løbende kommunikerer med forretningsområderne i virksomheden, så de forstår forretningsbehovet. Rokas Piskovas råder virksomheder, der vil arbejde med automatisering, til blandt andet at have udviklingsteams med halv it- og halv forretningsbemanding, at udvikle en strategi for digital transformation, og så vil en månedlig rapport med tal for besparelser i de fleste projekter være en god driver.

Chefen for robotudvikling i Danske Bank understreger dog, at Robotic Process Automation ikke handler om at spare medarbejdere.

"Vi automatiserer ikke for at fyre medarbejdere men for at frigøre medarbejderne fra rutineopgaver, så de kan frigøres til andre, mere interessante arbejdsopgaver", sagde Rokas Piskovas.

Medarbejderne bør involveres

Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen fortalte i sit indlæg på webinaret, at automatisering i finanssektoren har ændret stort set alle opgaver og jobprofiler, men særligt for Back-office funktionen og inden for compliance.

"Medarbejderinvolvering i projekterne er helt afgørende for, om man vil lykkes med automatiseringer, og det er også vigtigt at samarbejdet på tværs af afdelinger, fagligheder og økosystemer øges"
- Steen Lund Olsen, Næstformand i Finansforbundet

Webinaret om automatisering i den finansielle sektor udsprang af den tænketank om fremtidig digitalisering, som Finansforbundet og Dansk IT har nedsat.

"Formålet med tænketanken er at være med til at definere retningen for it-politikken i Danmark ved, at vi sætter fokus på emner som digital dannelse, automatisering, fintech og it-kompetencer og kommunikere på dem i medierne eller direkte til politikere på Christiansborg", siger Steen Lund Olsen.