Alderen skænker jeg ikke en tanke

Henrik Arnold Jung Christensen gik som 60-årig op til skranken og spurgte: Kan I bruge en som mig? Han kom til samtale og blev ansat som privatkunderådgiver i Middelfart Sparekasse.

25. aug. 2020

Lige inden Henrik Arnold Jung Christensen fyldte 60 år, blev han fyret fra Danske Bank. Efter 40 år.

”Selv om jeg havde set mange andre kolleger forlade banken, når de rundede 60 år, måtte jeg lige sunde mig i en måned”, fortæller Henrik Arnold Jung Christensen, der heldigvis havde haft et godt øje til Middelfart Sparekasse, hvor de er kendt for at interessere sig for mennesket og kompetencer frem for alder.

Henrik Arnold Jung Christensen gik op til skranken og spurgte: Kan I bruge en som mig? Han kom til samtale og blev ansat som privatkunderådgiver i hovedkontoret i Middelfart.

”Jeg er nysgerrig og kan lide udfordringer, så jeg kom med i udviklingen af sparekassens it-system til kunderådgivning”, fortæller Henrik Arnold Jung Christensen, der efterhånden er blevet en superbruger af sparekassens nye rådgivningsværktøj. På grund af sin gode kundeforståelse inviteres han med ind i alle nye tiltag.

”Et eller andet sted er jeg styret af at ville prøve nyt, og jeg har mod på, at de faglige udfordringer ikke skal være, som de altid har været”, siger Henrik Arnold Jung Christensen, der passer på sine kompetencer og tager efteruddannelse, så han mærker slet ikke, hvis nogen ser på hans alder.

Respekt for den enkelte

Sidste år blev Middelfart Sparekasse kåret til Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer af konsulentvirksomheden Great Place to Work. I sparekassen er man fokuseret på at indrette arbejdspladsen, så også ældre medarbejdere har lyst til at blive.

”Jeg interesserer mig kun for det enkelte menneske og kompetencerne”, siger HR-chef Helle Gregersen og oplyser, at 34 procent af medarbejderne er over 55 år.

”Vi har en respekt for, at den enkelte kollega er et individ, som kommer med sin erfaring og kompetence, som hænger sammen med alder. Vi tror grundlæggende på, at mennesker kommer på arbejde for at gøre deres bedste”, siger Helle Gregersen om sparekassens menneskesyn.

På den baggrund ser hun ingen grund til at have en særlig seniorpolitik. Finansforbundet har jo skabt en fantastisk overenskomst, der giver seniorerne gode muligheder.

”Det handler om at få skabt de bedste forudsætninger for, at vores medarbejdere har lyst til at blive hos os”.

Det mentale kram

I Danmark er der meget snak om, hvordan man kan tvinge folk til at blive længere på arbejdet. Men det duer ikke, mener Helle Gregersen:

”Skal folk blive, skal der være god stemning og fleksible vilkår samt faglige udfordringer, der giver mening”.

Faktisk kan det være svært at stoppe, hvis man trives og nyder den samhørighed, der er i virksomheden.

”Vi har mange medarbejdere over 60 år, men kun få giver udtryk for at være på vej til pension”.

Alle medarbejdere i sparekassen skal deltage i et todageskursus i mental sundhed under overskriften: ”TAK – Det mentale kram”, der handler om livskompetencer og det med at mestre sit liv bedst muligt. Man deltager på kryds og tværs af afdeling og fødselsdato.

Hej John

Spørger man til, hvordan Henrik Arnold Jung Christensen har det med sin alder, er svaret:

”Det skænker jeg ikke en tanke. Selvfølgelig er jeg blevet spurgt til, hvornår jeg har tænkt mig at stoppe, men det ved jeg faktisk ikke”. Han tilføjer, at han selvfølgelig stopper på et tidspunkt, for han har mange gode ideer.

Nu glæder han sig til det mentale kram. Da han begyndte i sparekassen for snart fem år siden, blev han kørt rundt til alle afdelinger af sin chef til introduktion.  Hver gang de kom ind i en afdeling, sagde pigerne: Hej John! Og så fik han en krammer, fortæller Henrik Arnold Jung Christensen:

”Selv kommer jeg jo ikke fra en krammerkultur, for det var de nålestribede, så her har jeg lært at kramme”.

Råd til gode seniorarbejdsår

1. Mærk efter, hvad du har lyst til

Gå ikke på kompromis med dine værdier.

Hvad forventer du?

1. Din alder er ikke en undskyldning

Vær stolt af dine erfaringer.

Noget har du aldrig prøvet før.

1. Fokuser på dine kompetencer

Øvelse gør mester.

Tro på, at du stadig kan lære.

1. Læg planer for dit arbejdsliv

Sørg for at have projekter, der rækker ud i fremtiden.

Arbejdsmarkedskonsulenterne i Finansforbundet