A-kassen tager hurtigere fat i ledige

Finansforbundets a-kasse er nu begyndt at kontakte medlemmer få dage, efter de bliver afskediget og ofte er i deres opsigelsesperiode. Formand for a-kassen Steen Lund Olsen glæder sig over, at de foreløbige resultater med den nye beredskabsmodel er meget positive.

21. apr. 2020

Når finansansatte bliver afskediget, vil de typisk blive fritstillet og have flere måneders opsigelse, hvor de går hjemme og modtager løn, og først når opsigelsesperioden udløber vil de kontakte a-kassen og jobcentret.

Men det billede har Finansforbundets a-kasse, der er en del af FTFa, nu ændret. A-kassen har testet en ny beredskabsmodel, hvor medlemmet allerede kontaktes 1-2 dage efter afskedigelsen – typisk 5-6 dage før medlemmet vil have mulighed for at deltage i et informationsmøde.

"Formålet er først og fremmest, at få vist medlemmet, at vi allerede er klar til at yde rådgivning, at få medlemmet til hurtigt at gå i gang med sin outplacement og, at få medlemmet til at melde sig til Finansforbundets informationsmøde. De første erfaringer er positive. Medlemmerne er meget glade for at blive kontaktet og mærke den opmærksomhed, vi har i forhold til dem og deres situation", siger Steen Lund Olsen, formand for Finansforbundets a-kasse og næstformand i Finansforbundet.

Betingelsen for, at de afskedigede medlemmer bliver kontaktet af a-kassen er, at Finansforbundet indhenter samtykke fra medlemmet til at videregive personoplysninger til finansforbundets a-kasse. I første omgang har cirka hver fjerde, der er blevet kontaktet, givet samtykke.

"Alt taler for, at vi også fremover benytter den model, men der er uden tvivl behov for at få kigget på, hvordan vi får automatiseret processerne til samtykkeindhentning, og hvordan vi sikrer, at flere end 25 procent tager imod tilbuddet om at blive kontaktet", siger Steen Lund Olsen.

Den nye beredskabsmodel er indført, fordi a-kassen siden 1. januar som led i et forsøg overtager jobcenterets rolle over for den ledige.

460 nyledige finansfolk

Den seneste opgørelse over ledighed fra FTFa viser, at 460 medlemmer af Finansforbundet er blevet arbejdsløse i perioden 1. marts til 15. april. Ifølge Nyhedsbrevet Finans oplysninger skyldes langt de fleste afskedigelser fyringsrunder i større virksomheder, som har været planlagt i lang tid.

Antallet af indmeldelser i a-kassen er også steget i samme periode. Finansforbundets a-kasse har fra 1. marts til 15. april fået 419 nye medlemmer, viser opgørelsen.