Spot på fremtidens kompetencer

En grundlæggende teknologiforståelse, et globalt udsyn og en lyst til at skabe. Det var tidligere forsknings- og udviklingsminister Tommy Ahlers bud på fremtidige kompetencer, da han var gæstetaler på det første møde på det nyetablerede kompetenceråd, som Finansforbundet og FA står bag.

16. sep. 2019

​"Hvordan sikrer vi, at alle der kommer ud fra videregående uddannelser har en grundlæggende forståelse af teknologi? At de forstår, hvordan den udfordrer det felt, de arbejder indenfor - og de forstår, hvordan de kan bruge den indenfor deres felt? "

Det var et af spørgsmål, som den tidligere forsknings- og uddannelsesminister og iværksætter Tommy Ahlers tog op i diskussionen af fremtidens kompetencebehov og udviklingen af det danske uddannelsessystem, som var til debat på det første møde i det nyetablerede kompetenceråd, som Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) står bag.

Tommy Ahlers fremhævede teknologi, globalisering og klimaet som tre strømninger, der udfordrer og skaber muligheder for samfundet, virksomhederne og uddannelsessystemet som helhed. Ifølge Ahlers er det blandt andet vigtigt, at vi uddanner folk med et globalt udsyn, og at virksomhederne er optaget af at indtænke klimaet i deres forretningsmodel, fordi fremtidens talenter er optaget af at gøre en forskel. Og det med at gøre en forskel, burde vi ifølge Ahlers dyrke noget mere.

"Meget teknologi gør os alle i stand til at skabe ting, især når vi taler den virtuelle verden, men også i den fysiske verden. Vi er alle i stand til at kunne skabe nogle ting - ikke at vi alle skal ud og bygge en virksomhed - men man skal have en tilgang til at sige, jeg kan godt skabe noget, jeg kan godt ændre noget her i morgen. Det tror jeg også er en vigtig forudsætning at have fremover, når vi taler om fremtidens arbejdsmarked", sagde Tommy Ahlers.