Pligt til at gøre en indsats for LGBT+

Der er stadig brug for at sikre retten til, at alle kan være, hvem de er på arbejde. Det slog næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen, fast på fyraftensmøde, hvor kommunikationsdirektør i Danske Bank, Kim Larsen, delte sine erfaringer.

11. nov. 2019

​"Jeg havde aldrig gættet, du er homo!".

Den reaktion har Kim Larsen, kommunikations- og marketingdirektør i Danske Bank, fået en del gange i sit liv, også på arbejde.

"Folk siger det som en slags ros. Det er ikke ond vilje, men deres udgangspunkt er, at man må være glad for at blive opfattet som heteroseksuel. De tænker ikke over, at det er det samme som, at man skal være glad for at blive opfattet som noget, man ikke er", siger Kim Larsen.

Netop retten til at være, hvem man er, også på arbejde i den finansielle sektor, var emnet for et fyraftensmøde, som Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen havde inviteret til forleden. Kim Larsen var trækplaster, og omtalen af mødet blev forud læst omkring 40.000 gange på de sociale medier, hvor der var mange likes og kommentarer. Kim Larsen modtog selv omkring 200 positive mails og reaktioner.

"Der er altså ingen tvivl om, at vi har fat i noget, der betyder noget", konstaterede næstformanden.

Sprogbrug bør ses efter

Kim Larsen var heller ikke i tvivl om den sag, for han har særligt i starten af hans karriere brugt mange kræfter på at overveje, hvorvidt han skulle være åben om sti privatliv eller ikke og tænke over hvilke konsekvenser det ville have Særligt da han var yngre, var det vigtigt for ham at passe ind.  Over årene er det blevet mindre vigtigt for ham, men først da han i forbindelse med hvidvasksagen oplevede et hidtil ukendt pres på arbejde, slap han det helt.

"Indtil da var det en overvejelse fra gang til gang, selv om det fyldte stadig mindre med årene. Jeg havde ikke energi til at bruge kræfter på at være en anden, end jeg er, længere".

Først da han var fuldstændig tro mod sig selv også på arbejde, gik det op for ham, hvor stor en betydning det havde for ham. Og dermed fulgte også en ansvarsfølelse i forhold til at arbejde aktivt for at hjælpe andre til at turde vise, hvem de er – hvis de har lyst til det.

"Jeg føler, at jeg i dag, hvor jeg har indflydelsen til det, også har en særlig forpligtigelse til at udvide rummet for, hvad der er normalt og ikke normalt ", sagde Kim Larsen.

Han pegede blandt andet på, at det er en god ide at gennemgå alle strukturer og processer i de finansielle virksomheder for elementer, der kan give LGBT+-personer udfordringer, ligesom sprogbrug i den enkelte organisation bør ses efter.

Kim Larsen fortalte også at man i Danske Bank har sat faste mål for mangfoldighed – såkaldte KPI'er:

"Kan man måle på det? Det er sikkert vanskeligt, men hvis man ikke sætter det på dagsordenen, kommer man ingen vegne. Om fem år håber jeg ikke, vi behøver snakke om den del længere".

Heteroseksuelle springer ud konstant

At ikke alle har lyst til eller mulighed for at være åbne om deres seksuelle ståsted viser undersøgelser, som Rikke Voergård-Olesen fortalte om ved mødet. Hun er stifter af Normværk og konsulent i kulturforandrende arbejde, og har blandt andet stået for en stor undersøgelse for fagforeningen Prosa.

"Nogle LGBT+-personer giver udtryk for, at de ikke vil opfattes som nogen, der skal have særbehandling. Eller de føler, at de deler for meget med fx kunder, hvis de fortæller det, heteroseksuelle siger uden bekymringer – som at fortælle om, hvad de har lavet i weekenden med deres partner og børn", sagde Rikke Voergård-Olesen.

Samtidig har mange heteroseksuelle en oplevelse af, at det kan blive for meget med LGBT-personers fokus på seksualitet.

"De heteroseksuelle siger ting som: "Jeg går jo heller ikke hen og siger "Dav, jeg hedder Anders og er hetero". Men når heteroseksuelle kan opleve, at seksualiteten flages for meget, handler det i høj grad om, at det får en anden opmærksomhed, når det kommer fra en LGBT+'er - på grund af den kultur og norm, vi lever i".

Hun gjorde opmærksom på, at heteroer faktisk 'springer ud' i forhold til deres seksualitet i en uendelighed, og at vi herhjemme er ekstremt privatlivsdelende på arbejde.

"Vi lægger ikke mærke til det, men hvis man tæller efter en dag, begynder det allerede med den kærlighedssang om heteroseksuel kærlighed, der spiller i radioen om morgenen. På arbejde har chefen et foto af sin kone på bordet. Eksemplerne bliver ved dagen lang, ved kaffemaskinen, ved mødet, i kantinen, i toget, det unge par på gaden".

En del af de fremmødte nikkede genkendende til både dele af Kim Larsens og Rikke Voergård-Olesens oplæg, mens andre ikke havde oplevelse af, at det er en problemstilling, der fylder så markant. Kim Larsen pointerede, at i en verden, der ikke nødvendigvis tegner til at blive stadig mere liberal, er det særligt vigtigt at blive ved at tale om emnet.

Næste gang, det sker i Finansforbundets regi bliver på et møde 5. marts. Mere information følger tættere på arrangementet.