Ny tænketank ser nærmere på automatisering

Teknologi vil erstatte en række nuværende opgaver, som finansansatte løser, men de resterende opgaver bliver mere komplekse, vurderer Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen efter det første møde i forbundets og Dansk IT’s fælles tænketank.

22. sep. 2019

​Eksisterende teknologi kan automatisere op mod 40 procent af de samlede arbejdstimer i Danmark. Og teknologien løser ikke kun fysiske opgaver men også kognitive opgaver som for eksempel informationssøgning, online kundeservice og simpel sagsbehandling. Automatisering kan med andre ord få en stor betydning for det finansielle arbejdsmarked i fremtiden.

En ny tænketank etableret af Finansforbundet og Dansk IT - interesseorganisationen for it-professionelle - har valgt at kigge nærmere på effekterne af automatiseringen.

"En meget stor del af Finansforbundets medlemmer påvirkes af de nye teknologier. En række nuværende opgaver forsvinder på grund af automatisering, men til gengæld vil de tilbageværende opgaver blive mere komplekse og tidskrævende", vurderer Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen, der er fast deltager i tænketanken sammen med blandt andre Dansk ITs formand Lisa Herold Ferbing og Dansk ITs direktør Rikke Hvilshøj.

Første sprint i tænketanken om effekterne af automatisering leveres af en gruppe bestående af Martin Zachariasen, ITU, Helle Rootzen, DTU, Steffen Löfwall, Copenhagen Learning, Hanne Schapiro, Hanne Schapiro Futures, Philipp Schröder, Aarhus Universitet og Jonas Hedman, CBS. Deltagerne vil ved årets slutning være klar med deres undersøgelse.

Senere vil tænketanken sætte nye sprints i gang, hvor dygtige fagfolk inden for en overskuelig periode vil undersøge et givent emne.

Flere finansansatte arbejder med it

"Formålet med tænketanken er at styrke det samarbejde, vi og Dansk IT gennem flere år har haft om at varetage de it- og digitaliseringspolitiske interesser, som vores medlemmer har til fælles", forklarer Steen Lund Olsen.

11 procent af Finansforbundets medlemmer er kategoriseret som it-medarbejdere, og 4.600 af dem benytter sig af muligheden for gratis medlemskab af Dansk IT og adgangen til arrangementer og kurser.

Af kommissoriet for tænketanken fremgår, at man vil arbejde med emner som it-kompetencer og digital dannelse, it-uddannelsespolitik samt digitalisering i et vækst- og forretningsudviklingsperspektiv.