Iværksættere skal tænke globalt fra dag et

Danske opstartsvirksomheder går glip af store vækstmuligheder ved kun at fokusere på hjemmemarkedet, lød det på Iværksætterkommissionens møde onsdag 11. december. Betalingsvirksomheden ViaBill gik imod strømmen og har nu fået fodfæste i USA.

15. dec. 2019

​Internationalisering er afgørende for langt de fleste virksomheders vækst.  Statistikken viser, at eksportvirksomheder både skaber flere job og betaler højere lønninger end virksomheder, der holder sig til hjemmemarkedet. Alligevel er der langt mellem danske iværksættervirksomheder med en international strategi og ambition om at opnå global vækst.
Dette skisma var temaet for Iværksætterkommissionens femte sidste møde onsdag den 11. december i København.  Iværksætterkommissionen, der blev etableret af Akademikerne og Finansforbundet i marts, har fast deltagelse af en række iværksættere og repræsentanter fra organisationer.

Jan Lytje-Hansen, CEO i ViaBill, der tilbyder kunder i webshops at dele betalingen op i flere bidder, fortalte på mødet, hvordan virksomheden sidste år lykkedes med at komme ind på det amerikanske marked. ViaBill, der blev etableret i 2014, er vokset fra fem til 100 medarbejdere og har i dag samarbejdsaftaler med 5.500 webshops primært i Danmark udover 150 webshops i Norge og tæt på 900 i USA.

"Vi fik en henvendelse fra Nordisk Ministerråd i 2018 om ikke, det var noget for os at komme med i Nordic Scalers-programmet, der støtter iværksættere med rådgivning og guidance. Det sagde vi ja til, og vi var blandt de syv ud af i alt 730 virksomheder, der blev udvalgt. Takket være den henvendelse, rykkede vi til USA sidste år, ellers ville vi nok først være taget dertil længere ude i fremtiden", sagde Jan Lytje-Hansen.

Flere vælger at internationalisere deres virksomhed ved at finde en lokal partner i det pågældende land, men ViaBill valgte at åbne eget kontor i New York, og Jan Lytje-Hansen flyttede selv derover med sin familie i ni måneder for at starte virksomheden op. Det råder han andre iværksættere i samme situation til også at gøre.

"Tilstedeværelsen betyder meget. Det er nemmere at skabe kontakter, når man selv fysisk befinder sig i samme land, og det er også værdifuldt selv at lære det lokale forretningsmiljø at kende. Vi kæmpede hårdt med at finde kontorlokaler og bolig til en fornuftig husleje, men det lykkedes efter nogen tid", fortalte Jan Lytje-Hansen og peger selv på, at internationale netværk måske er danske virksomheders største svaghed.

ViaBills ryk til USA kan allerede aflæses positivt på bundlinjen for 2018, der viser et overskud på 13 millioner kroner ud af en omsætning på 80 millioner kroner, og i dag beskæftiger man 20 medarbejdere i New York.

Danmark kan lære af Israel

I den efterfølgende debat blev der peget på Israel, som et land Danmark kan lære af, når det gælder om at udvikle nye virksomheder med international gennemslagskraft. Hvor Europa tilsammen blot har 50 af de såkaldte iværksætter-enhjørninge (nye virksomheder med en værdi på mindst en milliard dollars), har Israel med sine 8,7 millioner indbyggere alene 18 enhjørninge.
Det hænger både sammen med, at israelske virksomheder er nødt til at tænke globalt, da hjemmemarkedet er lille, og nabolandene ikke er oplagte markeder, og at regeringen aktivt støtter virksomhederne med gode rammevilkår.
Finansforbundets formand Kent Petersen opfordrede med et glimt i øjet til, at vi skal genopdage vikingernes lyst til at erobre verden i stedet for at være bange for at begive os ud i den.
I debatten blev det også foreslået, at der skal oprettes en pendant til Eksportrådet for mindre virksomheder. Eksportrådet, der hører under Udenrigsministeriet, fokuserer nemlig på at støtte store danske virksomheders fremstød i udlandet.

Efterlyser sammenhængende indsats for iværksættere

I sin afrunding af mødet opfordrede Kent Petersen til, at der politisk sker en opprioritering af iværksætteri.

"Danmark er et land med utroligt mange instanser, der understøtter iværksættere på forskellige måder. Det viser, at der er en vilje til at gøre noget. Men der mangler en sammenhængende indsats, som effektivt vil kunne rykke ved tingene og en prioritering af hvilke styrkepositioner, vi som samfund vil fokusere på at udvikle", sagde Kent Petersen.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard rundede Iværksætterkommissionens møderække af ved at oplyse, at de mange anbefalinger, som møderne har udløst, vil blive bragt videre til Folketingets Erhvervsudvalg og Uddannelses- og forskningsudvalg i de kommende måneder.