For få kvinder i fintech

Ingen holder bevidst kvinderne ude, men de er stærkt underrepræsenteret og har som startups sværere ved at få investorer. ” I Copenhagen FinTech arbejder vi for at diskutere uligheden og især, hvad der kan gøres ved den”, siger community manager Naima Yasin.

12. aug. 2019

​En mandlig nørd, som arbejder i sin kælder dagen lang, iført hørebøffer og med Red Bull på bordet Stereotypen på en udvikler i techbranchen er kun et af en meget lang række elementer, som tilsammen gør det udfordrende at få tilstrækkelig diversitet i fintech-branchen.

"Diversitet er ikke kun køn, men det er også køn. Vi har en opgave med at få aflært nogle af de mønstre og vaner, der tilsammen betyder, at der er en meget skæv kønsfordeling indenfor fintech," siger Naima Yasin, der er community manager i Copenhagen FinTech, der huser og hjælper startups.

"Som en kvinde, der arbejder i krydsfeltet mellem finans og teknologi, synes jeg det er vigtigt at kaste lys på den manglende kønsdiversitet i Tech-branchen. At tale om skævhed er næsten en underdrivelse for forskellene er massive", fortsætter hun.

Og der er noget at tage fat på. Kvinder er underrepræsenteret på alle niveauer indenfor branchen.

"Det er der mange grunde til. Blandt dem er, at der er flest mænd i fintech, og de ofte har nemmere ved at se andre mænds kvaliteter og gode ideer. Desuden er der flest mandlige investorer, og de foretrækker ubevidst mænd. Det er også bevist, at mænd stiller andre typer af spørgsmål til kvinder end til mænd, når kvindelige founders pitcher overfor mulige investorer", siger Naima Yasin.

Succesfulde kvinder

Det på trods af, at kvinder faktisk har en markant højere omsætning, når det lykkes dem at etablere sig i branchen, blandt andet fordi de generelt er mindre risikovillige. Diversitet er godt for forretningen.

"Vi er ikke ude på at skælde nogen ud, der er ingen, der stiller kvinderne dårligere af ond vilje. Men der er mange steder at tage fat alligevel. Et eksempel kunne være stillingsannoncer. Selv om virksomheder både mener og skriver, at de søger bredt og ønsker diversitet, er annoncerne alligevel skrevet i et sprog og med krav, som henvender sig til en snæver gruppe", konstaterer Naima Yasin.

Så en større bevidsthed om, hvordan stillingsannoncer formuleres, kan være et første skridt til at tiltrække flere kvinder. Bevidsthed er i det hele taget et nøgleord, hvis noget skal ændres:

"Det er ikke nogen nem opgave, heller ikke for os her i Copenhagen FinTech. Vi ser også indad og ved godt, at vi selv har noget at arbejde med på det her felt. Det kommer til at tage tid - men det er et vigtigt at være vedholdende, hvis noget skal ændres".