Seks trin til at blive leder

At nå til et punkt i karrieren, hvor man kan få større ansvar og indflydelse, er en ambition mange deler. Derfor er der ofte også konkurrence om de få lederstillinger, og det gælder om at positionere sig blandt andre velkvalificerede kandidater og kolleger.

Her er seks sten som kan være vigtige at betræde, på din vej til lederstillingen.

1. Lad de rigtige kende dine ambitioner

Hvis du har ambitioner om at blive leder, skal du ikke putte for meget med det! Du skal heller ikke fortælle det til alle og enhver, men det er oplagt at lade de rigtige mennesker vide, at du tænker på at tage det næste skridt, så de kan hjælpe dig med at komme dertil. Lad din nuværende leder eller chef vide, at du vil mere. Samarbejd med dem og søg feedback hos dem for at udvikle de kompetencer, du har brug for, for at kunne træde velrustet ind i positionen.

2. Styrk værktøjskassen i projektlederrollen

Der kigges ofte i retning af projektledere og projektlederkompetencer, når chefen leder efter interne eller eksterne kandidater til den tomme lederstol. Det er der især én god grund til, og det er fordi man som projektleder gør brug af de samme ledelsesmæssige værktøjer som er helt centrale i den formelle lederrolle. Et projekts samlede succes afhænger i høj grad af projektlederens evner til at motivere deltagerne, overvåge processen og træffe kritiske beslutninger. Effektiv kommunikation, evnen til at skabe retning, planlægning, fleksibilitet samt dømme- og beslutningskraft er helt essentielle kompetencer at mestre som projektleder. Det samme gør sig gældende for lederen og derfor kan det at dygtiggøre sig i projektledelse og bruge projekterne som træningsbane være et solidt springbræt ind i lederrollen.

Ros eller ris fører sjældent til øget læring eller indsigt, men det gør feedback og derfor kan det være en god ide at træne dine evner til at spørge efter og respondere klogt på den feedback, du får.

3. Bliv eller få en mentor

Undersøg dine muligheder for at blive mentor i din virksomhed, eller find ud af om der er organisationer som kan facilitere kontakten imellem dig og en mentee. At være mentor kan være en god måde at vise, at du har erfaring og ekspertise til at udvikle og inspirere andre gennem coaching, sparring og rådgivning. Disse egenskaber og kompetencer er et must i enhver ledelsesmæssig position. Du kan også overveje at få en mentor, som befinder sig på et strategisk og erfaringsmæssigt højere niveau end dig og som kan forberede på og inspirere dig til, hvordan du opnår et større ansvar. I Finansforbundet har vi et stærkt mentorprogram, som har hjulpet mange ledere godt på vej i deres arbejdsliv.

4. Styrk dine kompetencer

Med til lederrollen følger typisk en oplevelse af begrænset fritid, større autoritet, og et øget forventningspres forskellige steder fra. Derfor er det vigtigt at du styrker dine kompetencer for at sikre, at du er parat til at træde velrustet ind i rollen. Få overblik over dine kompetencer, og feedback fra ledere for at kunne vurdere, hvor du eventuelt måtte have gaps. Brug Finansforbundets mange værktøjer til at stille skarp på din lederfaglighed og hold dig ajour med hvad der sker i sektoren. Benyt dig af enhver mulighed for at blive opkvalificeret via kurser, netværk, efteruddannelser, relevante workshops, litteratur og træning.

5. Søg feedback

Hvordan agerer du i konfliktfyldte situationer? Hvordan håndterer du dine arbejdsopgaver, når arbejdspresset stiger? Hvordan lykkes du i rollen som projektleder? Spørgsmål af denne type rettet mod dine kolleger og ledere kan give dig uvurderlig viden om hvor du har dine styrker og svagheder. Ros eller ris fører sjældent til øget læring eller indsigt, men det gør feedback og derfor kan det være en god ide alene at træne dine evner til at spørge efter og respondere klogt på den feedback du får. Kvaliteten af spørgsmålene du stiller til din chef eller kollega har stor betydning, for hvor anvendelig feedbacken du får bliver. Det hele starter dog med at du opsøger feedback proaktivt.

6. Tydeliggør værdien du skaber

Hvis værdien og resultaterne du bidrager til, er usynlig eller utydelig kan du have brug for at vise din chef det direkte. Mulighederne for avancement øges i takt med, hvor værdifuld og vigtig du skønnes at være for forretningen. Er din fornemmelse at din chef ikke kender tilstrækkeligt til dine resultater, kan du overveje at tage initiativ til et møde eller til din MUS forberede en præsentation, der highlighter dine resultater og adresserer den værdi, du har tilført din virksomhed hidtil. Hvis du ikke allerede har det, kan det være en god idé at sætte specifikke tal på, så budskabet står helt klart.

Spot på ledelse

Vi har samlet inspirationsmateriale, kurser, netværk, værktøjer og meget mere til dig, der søger inspiration til dét at være leder.

Ledere

Kontakt karrierekonsulenterne i Center for Læring og Udvikling