Nej tak til digital chikane

Alt for mange kolleger har været udsat for digital chikane, konstaterer kunderådgiver Sara Sørensen, efter hun hørte om omfanget på generalforsamlingen i Finansforbundet Spar Nord Kreds.

31. maj 2023

”Digital chikane er overhovedet ikke okay.”

Sådan lyder det fra Sara Sørensen, der er kunderådgiver i Herning.

På generalforsamlingen i Finansforbundet Spar Nord Kreds i Aalborg hæftede hun sig nemlig blandt andet ved noget af det, som kredsens næstformand Gitte Holmgaard fremhævede i sin del af beretningen.

Gitte Holmgaard fortalte om en undersøgelse fra Velliv, der konkluder, at 12 procent af de 1212 medvirkende medarbejdere fra Spar Nord har oplevet at blive chikaneret via mail, telefon eller sociale medier. Samtidig viser undersøgelsen, at 2 procent har oplevet digital chikane fra en kollega.

”Det med, at det også sker internt. Det er på ingen måde ok. Det er alt for mange,” siger Sara Sørensen. Og det er også noget, hun vil tage med sig hjem fra Aalborg.

”Det er noget, jeg vil snakke med min kolleger om det. Vi er jo på samme hold,” siger hun.

Hvorfor lærte vi ikke mere af corona-erfaringer?

Det gjorde også indtryk på hende at høre om udviklingen af stress i sektoren generelt samt blandt kollegerne i Spar Nord.

For mens risikoen for stress faldt, mens corona lagde arbejdspladserne øde, er det nu på vej op til samme niveau, som før pandemien.

”Hvad var det, vi ikke lærte? Der må være noget, vi kan tage med,” konstaterer Sara Sørensen.

Hun var også glad for at høre kredsformand Jannie Skovsen fortælle om det fokus, som kredsen vil have på kompetenceudvikling.

”Det er vigtigt med et fokus på at holde sig attraktiv. Arbejdsopgaverne ændrer sig, og man kan ikke bare gøre, som man plejer. Man skal være indstillet på udvikling,” siger hun.

Du kan finde flere artikler om generalforsamlingen på kredsens nyhedsside