Win-Win

Finanssektoren er i hastig udvikling og forandring. Medlemmernes mulighed for kompetenceudvikling er derfor vigtigere end nogensinde. Derfor glædeligt at Finansforbundet har grebet muligheden for at melde sig ind i Finanssektorens Uddannelsescenter.

19. okt. 2021

Af Jannie Skovsen, formand Finansforbundet Spar Nord Kreds

Finanssektorens Uddannelsescenter (FU) er en medlemsforening ejet af de danske banker og sparekasser med undtagelse af Danske Bank, Nordea og Jyske Bank. Spar Nord er medlem.

I Finansforbundet har vi tidligere samarbejdet med Finanssektorens Uddannelsescenter omkring uddannelsestiltag – som fx senest et uddannelsesforløb for erhvervsrådgivere om bæredygtighed.

Det nye er, at Finansforbundet nu er blevet medlem af FU.

Finansforbundets formand Kent Petersen har allerede udtalt, at han ser store perspektiver i medlemskabet, idet behovet for uddannelse og kompetenceudvikling af sektorens medarbejdere er kommet højere og højere på dagsordenen. Både hos medarbejdere og arbejdsgivere. Og at det blandt andet er baggrunden for, at Finansforbundet nu melder sig ind i Finanssektorens Uddannelsescenter.

Kent Petersen fortæller i sin pressemeddelelse: ”Der er nogle helt konkrete fordele i et tættere samarbejde, hvor vi bl.a. får bedre muligheder for at etablere fælles projekter, tilbud og bedre udnytte de ressourcer, vi hver især har. Jeg tror på lidt længere sigt også, at der ligger endnu flere muligheder for at drage strategisk nytte af hinanden, fordi vi jo grundlæggende har en fælles sag omkring kompetenceudvikling i finanssektoren. Derfor ser jeg ikke kun samarbejdet som oplagt her og nu, men også, at der ligger store muligheder for at bygge flere lag på i fremover.”

Jeg deler Kent Petersens holdning og er meget tilfreds med, at vi har besluttet at melde os ind. Og så er jeg naturligvis glad for, at sektorens virksomheder – herunder ikke mindst Spar Nord – har hilst vores indmeldelse velkommen og budt os indenfor.

I Finansforbundets strategi har vi et stort fokus på kompetenceudvikling og trivsel. Et hvert tiltag, som fremmer muligheden for at styrke kompetenceindsatsen, har betydning for vores medlemmer og deres markedsværdi. At indgå i et samarbejde med virksomhedsledelserne om at løfte denne opgave, giver rigtig god mening.