Medarbejderne skal tiltrække unge talenter

Medarbejderne er finansvirksomhedernes vigtigste aktiv, når fremtidens talenter skal rekrutteres. Det viser en ny undersøgelse fra Academic Work. Godt syv ud af ti unge akademikere vægter gode kolleger højest, når de skal vælge en kommende arbejdsgiver.

23. dec. 2020

Hvis du som finansvirksomhed vil tiltrække fremtidens talenter, skal du engagere og aktivere din medarbejdere. De er dit vigtigste aktiv og de mest tillidsværdige ambassadører, som fremtidens talenter kigger i retningen af, når de skal vælge arbejdsplads.

Det er budskabet fra Daniel Magnusson, administrerende direktør i rekrutterings- og konsulentfirmaet Academic Work, som har lavet en undersøgelse om, hvilke arbejdsgivere unge akademikere i Danmark, såkaldte Young Professionals, finder mest attraktive. Begrebet ”Young Professionals” refererer til unge, som påbegynder en 3-årig akademisk uddannelse, til unge færdiguddannede akademikere med op til fem års arbejdserfaring.

Over 70 procent af de unge akademikere i undersøgelsen fremhævede gode kolleger og et godt arbejdsmiljø som de vigtigste parametre, når de skulle vælge arbejdsgiver. Daniel Magnusson opfordrer derfor finanssektoren til at sætte mere fokus på kulturen i virksomhederne.

”Finanssektoren skal kommunikere, at den er mere end bare bank, løn og karriereudvikling, som er den generelle opfattelse blandt de unge, vi taler med. Virksomhederne skal vise, at de er mere end det, at de også tilbyder gode kolleger og et godt arbejdsmiljø, ellers tiltrækker de ikke fremtidens talenter,” siger Daniel Magnusson, administrerende direktør i rekrutterings- og konsulentfirmaet Academic Work til Nyhedsbrevet Finans.

Et godt arbejdsmiljø er afgørende

”I mit arbejde som kredsformand fylder psykisk arbejdsmiljø og gode medarbejdervilkår naturligvis meget. I Finansforbundet har vi aldrig været i tvivl om, at gode kolleger og et godt arbejdsmiljø er afgørende for, hvor attraktivt et job er” siger kredsformand Jannie Skovsen og fortsætter: ”Det glæder mig derfor meget, at de unge mennesker har arbejdsmiljøet øverst på listen, når de vælger arbejdsplads. Stærke fællesskaber med spændende opgaver, gode løn- og arbejdsvilkår og god ledelse er heldigvis ikke at gået af mode og vil fortsat være af stor betydning.

De unge vil have et arbejde med mening

Han mener, at bankerne skal brande sig bedre over for den nye generation og tappe ind i de unges behov. Ifølge Daniel Magnusson er den unge generation meget vidende, kritisk og holistisk orienteret, og det påvirker, hvilke beslutninger de unge tager, herunder også beslutningen om, hvilken arbejdsgiver, de vil vælge.

”Den nye generation er mere interesseret i bløde værdier - en god arbejdskultur, en god leder og et godt lederskab, ligestilling og bæredygtighed. De er optaget af bankens værdier og arbejdets formål. De vil have mening i deres arbejde, og det skal også gerne være sjovt. Løn og karriereudvikling er stadig vigtigt, men det andet fylder også i dag,” siger Daniel Magnusson.

Ifølge direktøren har de unge også andre forventninger og krav til arbejdsgiverne. De lever i en tid, hvor de er på hele tiden og hele tiden får feedback blandt andet på sociale medier. Finansvirksomhederne skal derfor forberede sig på at give de unge mere feedback på deres arbejde og ikke mindst deres karriereudvikling, fortæller direktøren.

”De unge er under meget pres fra sociale medier, hvor de hele tiden sammenligner sig selv med andre, også når det gælder karriere. Det er derfor vigtigt, at finansvirksomhederne gør det klart for de unge, hvad karriereudviklingen er i deres titel, og hvor de er på vej hen. Mange unge tror, de ved alt efter seks måneder i jobbet og vil videre”, siger Daniel Magnusson.

Værdier unge vægter højest hos en arbejdsgiver

1. Gode kolleger og godt arbejdsmiljø
  2. Interessante arbejdsopgaver
  3. Løn og goder
  4. God leder og godt lederskab
  5. Arbejdspladsens beliggenhed
  6. Karriere- og udviklingsmuligheder
  7. Fleksibilitet og work-life balance
  8. Jobsikkerhed
  9. Afspejler personlige værdier
  10. Ligestilling, diversitet og bæredygtighed

Kilde: Young Professionals Attraction Index.

Bag om undersøgelsen

Undersøgelsen, Young Professional Attraction Index, er lavet af rekrutterings- og konsulentfirmaet Academic Work, i samarbejde med analyseinstituttet Kantar Gallup. 1.008 såkaldte Young Professionals har deltaget i undersøgelsen.

”Young Professionals” omfatter unge, som påbegynder en 3-årig akademisk uddannelse i Danmark, til de færdiguddannede akademikere med op til fem års arbejdserfaring.

I undersøgelsen skal de unge angive, hvilke virksomheder, de mener, har det bedste omdømme, størst succes, og hvor de helst vil arbejde. Et vægtet gennemsnit af svarene angiver, hvilke arbejdsgivere de unge akademikere finder mest attraktive.