Mod til mere

14 år med fagligt arbejde er slut for Gitte Vigsø, der har takket ja til stillingen som compliancechef i Ringkjøbing Landbobank. En karrieremulighed, der er hjulpet på vej af den udvikling, hun har gennemgået som tillidsvalgt.

4. jul. 2022

”Chefjobbet vil give mig nye udfordringer, og det er mit drømmejob. Men jeg kommer uden tvivl til at savne det faglige arbejde”.

Gitte Vigsø glæder sig til at rykke til chefstolen som compliancechef i Ringkjøbing Landbobank, hvor hun har været ansat siden 2006.

”Det bliver på mange måder en anden tilværelse. Jeg kommer til at savne mange af de mennesker, jeg har arbejdet sammen med og det politiske arbejde i Finansforbundet”, siger Gitte Vigsø. Hun har de seneste seks år som næstformand i Finansforbundet Kreds Vest også været del af forbundets hovedbestyrelse.

Op i helikopteren

Hendes vej ind i det faglige arbejde begyndte, da hun for 14 år siden blev opfordret til at stille op som tillidsrepræsentant af sin daværende leder: ”Der manglede en, og jeg tænkte, at det kunne jeg da godt prøve. Jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville gribe om sig, som det gjorde”.

Gitte Vigsø kunne lide følelsen af at hjælpe kollegerne og være med til at skabe en god arbejdsplads. Og da hun kom i kredsbestyrelsen og arbejdede mere med den politiske del af det faglige arbejde, blev hun for alvor tændt. ”Jeg syntes, det var vildt fedt at diskutere de større perspektiver, tænke strategisk og hæve sig op i helikopteren”.

I sit nye job bliver hun del af bankens ledergruppe og forventer, at det også har en snert af det politiske over sig: ”Mit arbejdsfelt, compliance, har stor politisk bevågenhed, så alene af den grund vil der skulle tænkes en lille smule politisk”.

Gitte Vigsø er uddannet jurist og sad i forvejen i bankens complianceenhed, som tæller en enkelt medarbejder ud over hende selv: ”Den store forskel for mig bliver, at jeg har ansvaret for området i banken”.

Lyst til mere ansvar

Lysten til at få mere ansvar har gjort sig gældende i et stykke tid:
”Jeg har tænkt gennem nogen tid, at der godt måtte ske noget. Mange mener nok, at når man er gået så langt ind i det faglige arbejde, som jeg har været, så er det svært at vende tilbage og gøre karriere i sin virksomhed, men jeg håber at bevise det modsatte – at fagligt arbejde faktisk kan understøtte din karriere”, siger Gitte Vigsø.

Hun er overbevist om, at hun kan trække på sine erfaringer med det faglige arbejde i sin nye funktion: ”Gennem årene har jeg udviklet mig meget i kraft af uddannelser og udfordringer i det faglige arbejde. Jeg er blevet mere robust og har fået en bred vifte af kompetencer. Det har været med til at give mig troen på, at jeg kan, og modet til at gå efter en lederstilling - og sige det højt til min ledelse”.

En tråd tilbage

Også de mange ture til København for at deltage i møder i Finansforbundet, bliver et savn for Gitte Vigsø, der dog samtidig glæder sig til at have mere tid med familien, der blandt andet tæller en søn på 13 år. ”Jeg får frigjort noget tid, som er gået til transport, og det vil give lidt mere tid til familien og til fritidsinteresser”.

Dog slipper hun ikke helt sin kontakt til Finansforbundet: ”I mit nye job forudser jeg et behov for at netværke om compliance. Derfor har jeg taget fat i Finansforbundets sekretariat og foreslået, at vi i samarbejde forsøger at skabet et sådan netværk. Det var der heldigvis interesse for, så jeg bevarer en vis kontakt. I det hele taget vil jeg arbejde for at bevare mange af de kontakter, jeg har sat så stor pris på gennem årene som fagligt aktiv”.