Uddannelsen ruster mig til hverdagen

Selv om Louise Kjær endnu mangler mere end to tredjedele af uddannelsen som tillidsrepræsentant, føler hun sig allerede bedre klædt på til hverdagens udfordringer – også hvis der opstår en situation, hvor en kollega skal afskediges.

14. jun. 2022

30 årige Louise Kjær, der blev valgt som tillidsrepræsentant af kollegerne i BEC i Roskilde 1.januar, var meget tiltrukket af, at det også ville give hendes mulighed for uddannelse og personlig udvikling (se link til artikel nederst).

Grunduddannelsen for tillidsrepræsentanter kom hun hurtigt kom i gang med, og sidst i marts var hun nået til 2. modul af to dages varighed, som foregik inde i Finansforbundet. Her lærte hun blandt andet om juraen omkring saglige og usaglige afskedigelser og gennemførte rollespil for at træne i, hvordan man skal agere i den svære situation med en kollega, der skal afskediges:

”Det var superspændende og lærerigt. Flere havde allerede prøvet at deltage i sådan en samtale, og de blev også dybt berørte. Det gav mig meget omkring, hvordan man forbereder sig og hvordan man følger op med kollegaen bagefter, så personen føler sig set som menneske. Det er svært, for du kan aldrig forudsige reaktionen. Men nu føler jeg mig bedre klædt på, og kan bedre gå ind til samtalen uden ondt i maven, hvis sådan en situation opstår”.

Tale - når alle ser på en
En del af grunduddannelsen består også i, at man er opdelt i læringsgrupper på seks personer mellem de enkelte moduler. De har mødtes online og det har fungeret supergodt synes Louise, især også fordi de i gruppen kommer fra vidt forskellige miljøer og funktioner, så alle har forskellige erfaringer at bidrage med.

”Vi er også gode til at udfordre hinanden og give kritik på hinanden på den gode måde. Jeg havde for eksempel valgt at udfordre mig selv i, hvordan jeg præsenterer mig selv, fordi det stod jeg overfor at skulle på et SU-møde, hvor direktøren også deltog”.

Siden har hun også skulle stille sig op og præsentere sig som ny på generalforsamlingen i BEC.

”Begge dele gik rigtig fint, og jeg fik ros for det. Det handler jo meget om at tale tydeligt, holde pauser og ikke jappe ordene af sig, når man er nervøs”.

Jeg føler mig mere sikker som TR
Næste modul af kurset på 3-4 dage ligger i august, og Louise glæder sig allerede til det. For udover at uddannelsen klæder hende på fagligt, nyder hun også det frirum, der ligger i, at man kan sparre med hinanden i forhold til de udfordringer man kan komme ud for i hverdagen, før de bliver til virkelighed. Endelig skaber det også et godt netværk til andre tillidsrepræsentanter.

”Allerede nu føler jeg mig mere sikker i rollen som tillidsrepræsentant. Jeg føler at kollegerne tager fat i mig på en anden måde - der bliver rakt ud til mig, og det er en dejlig følelse at kunne give noget”.

Som tillidsrepræsentant kan jeg udvikle mig. Læs her som tillidsrepræsentant kan jeg udvikle mig (finansforbundet.dk)