Generalforsamling med fokus på fællesskab og trivsel

Årets generalforsamling i Finansforbundet Kreds Øst bød bl.a. på fællessang, formandsgenvalg, globalt udsyn, opvarmningsdebat om FH-medlemskab og en hjertelig tak til de tillidsvalgte.

6. apr. 2022

Foto: Nana Reimers

Glade gensyn, kollegiale kram, snak og sandwichspisning.

Allerede under nedtællingen til årets generalforsamling i Finansforbundet Kreds Øst var det tydeligt, at fysiske møder kan noget andet end online-løsninger.

”Vi har det ligesom køer, der er kommet på græs”, bemærkede kredsformand Pia Beck Stæhr, inden hun bød velkommen til de cirka 200 deltagere på Radisson Blu Scandinavia i København.

Opvarmningen til den officielle del af programmet tog skuespiller, komponist mm. Martin Brygmann sig af.

Med udvalgte nedslag i sit liv og et par sange demonstrerede han, hvordan han - mere eller mindre tilfældigt - er kommet til at leve af sine hobbies og er blevet ”for kendt til det her sted”.

Fed pop med satiriske tekster og stribevis af udsolgte forestillinger med Den Brune Punktum gav for et par årtier siden kunstnerens privatøkonomi et stort og tiltrængt boost.

”Penge kan noget. Jeg ved, I ved det. Det er sjovt at have mange - I skulle prøve det”, jokede han, inden hele salen sang sig ”ud i det blå kun med klipklapper på”.

Ser positivt på FH-medlemskab

Efter klip-klapsalverne til Brygmann sang salen igen – denne gang Finansforbundets egen ”Når en tanke bliver født”.

Pia Beck Stæhr glædede sig over at stå foran en levende generalforsamling og ikke foran et kamera som de seneste to år.

På arbejdspladserne er trivslen efter corona derimod ikke så entydig, bemærkede hun: En medlemsundersøgelse viser, at nogle er glade for at være tilbage eller for at have fået nye arbejdsrammer, mens andre har svært ved at få krav om fysisk fremmøde og/eller hjemmearbejde til at gå op i en højere enhed.

”Trivsel og balance i arbejdslivet er et vigtigt emne, som kredsen har fokus på. Det er både i vores og i arbejdsgivernes interesse, for glade høns lægger flest æg”, fastslog formanden som optakt til sin mundtlige beretning.

Der var ros og opbakning til de mange genopstillede og nye tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter ved de seneste valg:

”I gør det godt derude”, anerkendte Pia Beck Stæhr med adresse til det spraglede tæppe af vidt forskellige virksomheder, som kredsen dækker.

”I år henter vi krav ind til den kommende overenskomst. Hvad ønsker I? Vær aktive og kom med input”, opfordrede hun.

Foto: Nana Reimers

Hvervning af nye medlemmer er også et indsatsområde:

”Sig det til kollegerne, hvis I er tilfredse med os. Og sig det os, hvis I er utilfredse med noget”, sagde Pia Beck Stæhr.

Efter at have stået uden for en hovedorganisation siden 2018 holder Finansforbundet ekstraordinært landsmøde 20. april, hvor medlemskab af FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation – skal drøftes.

Pia Beck Stæhr ser positivt på et medlemskab efter ’prøvetiden’, som Finansforbundet indledte i 2020:

”FH gør det bedre end ventet og har opnået solide resultater og politisk indflydelse. FH har en god ballast med 1,3 millioner medlemmer fra 63 organisationer. Vi har brug for en større bane at spille på – også for at understøtte formandskabets indflydelsesrige poster: næstformand Steen Lund Olsen i front for FTF-A og næstformand Michael Budolfsen som præsident i NFU (Nordic Financial Unions) og UNI Europa Finance”, fremhævede hun.

Flere får udenlandske ledere

Udlandet spiller også en stadig større rolle i Finansforbundet Kreds Øst, hvor flere virksomheder er kommet på udenlandske hænder, og danske medarbejdere har fået udenlandske ledere.

”Det er pt. en sammenkogt ret af ordnede forhold og det modsatte. Nogle steder er kulturelle forskelle en udfordring – ikke mindst når der skal tilpasses igen og igen”, fortalte Pia Beck Stæhr.

Hun er selv blandt de 1.100 Nets-medarbejdere i Danmark, som har fået italienske ledelse og er blevet en del af Nexi med 10.000 medarbejdere i 20 lande.

At slå skyklapperne op og kigge ud over plankeværket og landets grænser gælder ikke kun for det faglige engagement. Pia Beck Stæhr glædede sig over at være en del af en organisation med hjertet på rette sted, for aktuelt har både Finansforbundet og Kreds Øst doneret 25.000 kroner til nødhjælp i Ukraine.

Sig tak til en tillidsrepræsentant

Formanden havde været på farten i ugen op til generalforsamlingen, hvor årets bankoturné samlede omkring 850 medlemmer til faglige oplæg, middag og spil med præmier. Hun slog også et slag for kredsens pop-up-tilbud, hvor medlemmerne 10 gange årligt kan forlyste sig med fribilletter til bl.a. biografer, zoologiske haver, museer mm.

Foto: Nana Reimers

Derefter tog bestyrelsesmedlem Birgitte Abildgaard ordet med en meget konkret opfordring: Sig tak til en tillidsrepræsentant i løbet af april.

”Tillidsrepræsentanterne er vores hjerteblod. De gør en masse ting, som de af gode grunde ikke altid kan fortælle om. Vi skylder dem en kæmpe tak”, sagde hun efter en personlig fortælling om, hvordan hun selv engang blev beroliget og vejledt af sin tillidsrepræsentant i forbindelse med et jobskifte.

Fællesskab og fleksibilitet

Næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen talte også på generalforsamlingen.

”Det er fedt at være her, fordi I er her. Det gør noget ved os efter to år med Teams”, fastslog han og fokuserede på netop fællesskaber – globalt, på jobbet og i Finansforbundet.

Krigen i Ukraine sætter vores liv og arbejde i perspektiv. Midt i de ufattelige tragedier lyser fællesskabet op med bl.a. hurtig handling, økonomisk støtte og virksomheder, som giver medarbejderne betalt frihed til at hjælpe.

Michael Budolfsen fortalte om arbejdet i det globale ’Civil Society Advisory Body’, hvor han - i kraft af sin vicepræsidentpost i UNI Finance - repræsenterer 3 millioner finansansatte.

Omdrejningspunktet her er bæredygtig finans – heriblandt en mere langtidsholdbar udvikling end den, hvor globale banker flytter dele af deres aktiviteter til lande med dårlige eller ingen overenskomster.

Foto: Nana Reimers

Under hjemlige himmelstrøg gælder det aktuelt om at genopbygge trivslen og fællesskabet i kølvandet på corona.

”Vi skal genlære at arbejde sammen og finde ud af, hvordan vi får øget fleksibilitet ind i vores arbejdsliv. Måske begrænser vi fleksibiliteten ved at arbejde i meget låste rammer. Det afgørende er ikke hvor, men hvordan vi arbejder”, pointerede Michael Budolfsen.

Han fremhævede også forbundets vigtige fokus på lederes trivsel.

Inden han rundede af med en tak til kredsbestyrelsen - herunder formandens og næstformandens store arbejdsindsats - serverede han en stribe FH-highlights til den aktuelle diskussion:

”FH har ikke indflydelse på vores overenskomst. Vi skal ikke strejke med sygeplejersker. Der vil ikke blive betalt økonomisk støtte til politiske partier. Arbejdsgiverne bakker op om, at Finansforbundet melder sig ind i FH. Og FH lytter allerede til forbundets sekretariat og formandskab”.

”Alle siger, at FH er fantastisk. Jeg vil gerne høre nogle modargumenter”, efterlyste et medlem i salen, da der blev mulighed for debat.

Den greb Michael Budolfsen:

”Jeg har selv tidligere tordnet mod FH. Der har været et identitetsmæssigt mismatch mellem FH og os. Men en rigtig fagforening skal være med i en hovedorganisation. Vi er ikke enige med FH om alt, men skal vi ikke hellere sidde i rummet, hvor tingene bliver diskuteret, end sidde udenfor?”.

Debatten blev rundet af med en knubbet kommentar om joblønnen fra et medlem, som gerne så den afskaffet.

En undersøgelse viser, at det er en ordning, som deler vandene. Omkring halvdelen er tilfredse.

”Men sig det endelig, når der skal meldes emner ind til overenskomsten”, opfordrede Pia Beck Stæhr.

Højvande i kassen efter corona

Næstformand Niels Ellegaard forelagde kredsens regnskab og budget.

”Aftenens højdepunkt”, varslede den fynske finansordfører med glimt i øjet.

Og der er da også højvande i kredskassen, som i 2021 kunne notere et plus på 3 millioner kroner.

”Men vi vil meget hellere have pengene ud at arbejde hos jer - vores medlemmer. Vi har gjort, hvad vi kunne, men det har været svært under corona-pandemien”, konstaterede Niels Ellegaard og opfordrede forsamlingen til at holde øje med nye arrangementer på kredsens hjemmeside og Facebook-profil.

Han oplyste, at kredsens formue er investeret på en måde, så alt hvad der kan sælges i Rusland, er solgt ud.

Forsamlingen godkendte og gav decharge til regnskabet, og årets budget blev godkendt.

Kredsen vedtægter blev tilpasset det faktum, at medlemsmagasinet Finans synger på sidste vers. Derfor vil fremtidige generalforsamlinger blive indkaldt via kredsens hjemmeside og annonceret i kredsens nyhedsbrev.

Seks genvalgte og to nye ansigter i bestyrelsen

Aftenens valg af formand og bestyrelsesmedlemmer forløb uden dramatik:

Pia Beck Stæhr (tillidsrepræsentant i Nets) blev genvalgt som kredsformand for 2 år.

Der var også genvalg til bestyrelsesmedlemmerne Niels Ellegaard (tillidsrepræsentant i Sparekassen Sjælland-Fyn), Helle Rank (fællestillidsrepræsentant i Handelsbanken), Kenneth Samuelsen (formand for den faglige personaleforening i BankNordik), Kim Frederiksen (fællestillidsrepræsentant i IBM) og Per Løvgren (tillidsrepræsentant i SDC) – alle valgt for to år.

Anne Nysum Dejrup (fællestillidsrepræsentant i BNP - Express Bank) og Anette Kammann (fællestillidsrepræsentant i BEC) er nyvalgte bestyrelsesmedlemmer for 1 år.

Foto: Nana Reimers

Kredsens formand og næstformand betonede begge deres gode makkerskab gennem de seneste 8 år:

”Vi er både forskellige og ens, og det udnytter vi godt”, fremhævede Niels Ellegaard.

”Vi ved, hvad hinanden tænker. Du er som min ægtemand nummer to”, istemte Pia Beck Stæhr, som erklærede sig superglad for at kunne fortsætte det udfordrende, interessante og sjove arbejde i spidsen for kredsens brogede flok.

Og så vankede der oksemørbrad og små desserttærter i de tilstødende lokaler.

Psykologisk show forbløffede

Efter middagen forbløffede den psykologiske entertainer Mikkel Karlsen med et show, der også tog fusen på dem, som havde oplevet det før.

”Hvor er du irriterende!”, udbrød kredsmedlemmet Henrik, da Karlsen igen og igen gennemskuede de tal, han valgte på en terning.

Senere afslørede entertaineren navnet på et medlems hemmelige ungdomsforelskelse. Han kunne også – med ryggen til – nøjagtigt gengive den dampende kaffekop, som et andet medlem havde valgt at tegne.

Showets finale var Karlsens skriftlige forudsigelse af et fiktivt bankkup, som tre tilfældigt udvalgte i salen lige havde digtet.

”Ubegribeligt. Jeg fatter ikke, hvordan han bærer sig ad. Men det er virkelig god underholdning”, lød det rundt om bordene, da klapsalverne havde lagt sig.

Ligesom det er rart at kunne mødes igen, er det også fornøjeligt at måbe lidt sammen.