Uanset hvor vi er – gør vi alle vores bedste

Hvis man ikke er vågen, kan forskellig tilbagevenden til kontoret skabe et A- og B hold, der ser skævt til hinanden, og skabe utryghed, hvis vaccinerede tager for afslappet på reglerne, advarer tillids- og arbejdsmiljørepræsentant, Christer Niesø Lyngbye fra PFA Bank

29. jun. 2021

Da nedlukningen var mest omfattende, var 1.400 ud af 1.500 medarbejdere i PFA hjemsendt. Nu er cirka 40 procent tilbage, og ligesom de fleste steder i finanssektoren sker det alt efter, hvilken jobfunktion man har. En af dem er tillids- og arbejdsmiljørepræsentant Christer Niesø Lyngbye, der er it-konsulent og projektleder i PFA Bank. Han er netop kommet tilbage en dag om ugen.

Efter efterårsferien sidste år kom en snigende corona-træthed – både blandt kolleger og på ham selv. På et tidspunkt var han reelt ved at gå ned med stress, fordi han faldt i fælden, og var på computeren uafbrudt fra syv morgen til seks aften.
”Jeg havde hele tiden haft telefonen åben, og den har i perioder glødet. Det var en adfærd som skulle ændres”, fortæller Christer Niesø Lyngbye.
Det fik han styr på, men han blev lidt senere opmærksom på, at der var ved at ske et kulturskred efterhånden som medarbejderne kom tilbage til kontorerne.

”Den mentale sundhed var hårdt ramt oven på corona-trætheden. Det var meget os og dem. Vi har generelt i PFA været vant til nærvær, hjælpsomhed og at være der for hinanden. Nu var der tendenser til at opstå et A- og et B hold mellem dem på kontoret og dem hjemme. Onde rygter gik på hjemmevaskeriet om dem, der var derhjemme, og kaffeklubben om dem på kontoret.”

Ledelsen meldte klart ud
Heldigvis sidder Christer også i en beredskabsgruppe med den øverste ledelse, der beslutter tempoet i tilbagevenden og hvilke forholdsregler, der skal tages for at sikre trygheden. Han delte sine bekymringer, og der blev lyttet. Det førte til, at ledelsen meldte klart ud, at uanset hvor man arbejdede, så gjorde alle deres bedste og præsterede for PFA. Ligesom Christer selv italesatte det, når han havde lejlighed til det over telefonen.

”Vi vælger jo ikke selv, hvor vi arbejder. Jeg har et job, hvor det ikke er kritisk at arbejde hjemme, men kritisk for virksomheden, hvis jeg bliver syg. Sådan er det bare. Men udmeldingen hjalp virkelig. Det er lykkedes os, at begrave de dårlige tendenser. Selvfølgelig hjulpet af, at samfundet åbnede mere op, folk blev vaccinerede og alle kunne se et lys for enden af tunnelen”.

Trygheden først
Næste udfordring har været, at samfundet åbnede mere og mere op, mundbind efter mundbind er blevet smidt og folk er blevet vaccineret. Der har været et pres for, at alt skulle blive normaliseret igen, så hurtigt som muligt.

”Jeg kan godt forstå, at man savner kollegerne og fællesskabet på arbejdspladsen. Det gør jeg selv. Men det afgørende er, at det skal føles trygt. Det dur ikke, og vil være ualmindeligt dumt, at kaste det hele overbord så tæt på, at alle er blevet tilbudt en vaccine”, siger Christer og giver som eksempel, at de blandt andet har haft en dialog om brugen af mundbind i kantine og kundeområder.
”Der var det naturligt at kigge ud på resten af samfundet, men jeg bad om tal på første gangs vaccinerede og det viste sig, at vi har en alderssammensætning, hvor kun 30 procent har haft mulighed for at blive første gangs vaccineret. Det flyttede holdningen, og nu holder vi løbende øje med, hvor stor del af PFA, som er blevet tilbudt en vaccine og bruger det som led i beslutningsprocessen. Det har medført, at vi beholder mundbindet indtil 1. august.”

Holdånden skal vi nok få tilbage
På trods af et års nedlukning med hjemmearbejde en stor del at tiden er Christer ikke i tvivl om, at de nok skal finde fællesskabet igen. Den 1. september er det planen, at alle er tilbage og ledelsen har åbnet op for muligheden for en 3+2 ordning. Tre dage på kontor og to dage hjemme. Men der bør gøres noget ekstra for at finde hinanden igen.

Foreløbigt er der planlagt en stor sommerfest for hele PFA efter sommerferien, og i PFA Bank har de foreløbigt planlagt to dages teambuilding for rådgiverne, der har fået 5 nye kolleger. De skal rystes sammen og lære hinanden at kende. Endelig er der i PFA både en løbeklub og mere social klub på tværs af alle afdelinger, og Christer kan også godt forestille sig, at der vil blive noget fredagsbar og spisearrangementer.

”Men heldigvis er både jeg og ledelsen meget optaget af trivsel, der har vi en fælles interesse, og jeg er ikke bekymret for fællesskabet. Folk kommer tilbage med fornyet energi efter sommerferien. og vi har meget at fejre deriblandt en årelang ombygning, der står færdig. Positive ting, driver positive ting. Vi har et godt sammenhold internt, og så skal vi, som noget meget vigtigt, have lukket de nye kolleger ind i fællesskabet.”