Kan dagene på kontoret blive de bedste dage på ugen?

Årets arbejdsmiljødag med BFA Finans bød på interessante indlæg om, hvordan vi bedst bruger den fysiske arbejdsplads fremover.

5. okt. 2021

Arbejdsmiljødag med BFA Finans fredag 10. september holdtes igen digitalt på Teams, men kvaliteten af indlæggene fejlede ikke noget.

Indlægsholderne var Malene Friis Andersen, forsker ved det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø samt Gitte Andersen fra ISS.

Indlæggene fokuserede meget på, at vi jo står med det her store arbejdslivseksperiment i forhold til hjemmearbejde og Covid – 19.

Men som en meget interessant del af den historie, så blev der også opfordret til, at vi ude på virksomhederne genbesøger, hvordan det lige er, vi egentlig bruger den fysiske arbejdsplads. Hjemmearbejdet gav meget ro og mulighed for fordybelse – hvordan kan vi fortsætte dette fokus, når vi nu begynder fast at møde ind på arbejdspladsen hver dag? Stilletid, stillekontorer, mulighed for at markere, at man ikke vil forstyrres?

En anden refleksion, der er værd at tage ude i vores virksomheder, er det her med, hvordan vi sikrer, at vi fortsat har et godt sparringsmiljø og mulighed for at foretage små ”micro-afstemninger” af holdninger til fx sager – i lyset af, at vi formentligt ser ind i, at det fortsat vil være sådan, at en del medarbejdere fra tid til anden arbejder hjemme.

Kan vi opkvalificere vores kontorer, således at det bliver de bedste dage på ugen, hvor vi møder ind – der hvor vi ud over at udføre vores arbejde, får dyrket vores relationer og skabt kultur og fællesskab. Kunne vi indrette os anderledes?

Endnu et år, hvor denne årlige dag skabte eftertanke og gode refleksioner til at tage med hjem i arbejdsmiljøorganisationerne og fra kredsens side skal lyde en opfordring til også i 2022 at deltage og meget gerne sammen både fra leder- og medarbejderside.