Gør dig gældende som tillidsrepræsentant

Du kan få uddannelse, indflydelse, personlig udvikling, nye netværk og nye kompetencer, så går du med tanken om at blive virksomhedens nye tillidsrepræsentant (TR), så er det nu du skal slå til! Muligheden er der, for det er valgtid, skriver kredsformand Pia Beck Stæhr.

5. okt. 2021

En klog retoriker, sagde engang at det er let nok at beskrive en TR’s rolle: ”Man skal håndhæve overenskomsten og holde hånden under den svage’, Sådan var det også for nogle år tilbage!

Kravene er blevet mere krævende. Mange steder skal man også kunne forhandle med ledelsen ved overenskomstmæssige lokalaftaler, man skal kunne enten tage eller være bisidder ved de svære samtaler. Man skal være Finansforbundets forlængede arm ude lokalt i virksomheden, man skal arrangere medlemsarrangementer, hverve nye medlemmer m.v.

Finansforbundet tilbyder nyvalgte en bred grunduddannelse med mulighed for overbygning – og et hav af kurser og mulighed for sparring og netværk med Kredsens og Finansforbundets øvrige tillidsrepræsentanter.

Tillidsrepræsentantens opgaver

Men hvilke opgaver har man grundlæggende som tillidsrepræsentant anno 2021?

Man hjælper i det daglige kollegerne med at forstå deres arbejds- og lønvilkår og sørger for, at regler bliver overholdt, og at overenskomsten bliver fulgt.

En god TR finder løsninger og er der for kolleger, der har brug for hjælp i deres arbejdsliv, og TR’en er en vigtig del af det faglige system i virksomheden.

Mange TR’er er også medarbejdervalgt til bestyrelsen, SU-valgt og valgt som arbejdsmiljørepræsentant, da det giver et godt bredt kendskab til virksomheden. Man er et skridt nærmere, når der er optakt til ændringer i virksomhedens drift, og ved at bestride flere poster, har man også mulighed for at påvirke beslutninger og vilkår.

En af tillidsrepræsentantens mere kedelige arbejdsområder er at deltage i afskedigelsessamtaler. Her er den primære opgave at sikre, at en afskedigelse sker på et sagligt grundlag, fx nedskæringer, bortfald af opgaver med videre.
TR skal sikre, at selve afskedigelsen foregår på en ordentlig måde. Man har altid ret til at få sin tillidsrepræsentant med til en alvorlig samtale.

Vælg med hovedet og hjertet

Til dig som er medlem af Finansforbundet og stemmeberettiget til tillidsrepræsentantvalget: Du skal vælge med hoved og hjerte, for det er vigtigt at have den rette TR valgt! En TR som du har lyst til at gå til, hvis der opstår situationer i dit arbejdsliv, hvor du vil have et godt råd og føle dig i trygge hænder.

Til dig, som overvejer at stille op:
Brænder du for at gøre en forskel for dine kolleger og arbejdsplads, så vil vi rigtig gerne have dig med i flokken af Kredsens tillidsrepræsentanter, og vi står klar med åbne arme til at byde dig velkommen.