Fællesskab er afgørende for trivslen

COVID-19 har gjort det tydeligt, hvor meget det betyder for os at spise frokost med en kollega eller at gå i biografen eller til koncert med andre mennesker. Noget af det vigtigste for menneskets trivsel er at være sammen med andre mennesker, mener humanfysiolog og forfatter Chris McDonald.

28. apr. 2021

Fisks miljømæssige niche er vand, aber er afhængige af træer og andre dyr har lignende nicher, som er fundamentale for deres trivsel. Men for mennesket er det anderledes.

”Vores niche er andre mennesker. Det, at vi føler os forbundet til andre mennesker i en positiv relation, hvor vi bliver hørt, forstået og anerkendt, er afgørende for at vi trives”, lyder det fra humanfysiolog og forfatter Chris MacDonald, som de seneste cirka 20 år har positioneret sig som sundhedsguru med foredrag, bøger og medieoptrædender.
Fredag 16. april holdt han foredrag om trivsel i forbindelse med Finansforbundet Kreds Østs årlige generalforsamling. Spørgsmålet, som han stillede til de godt 100 tilhørere online, var: ”Hvad skal der til, hvis vi skal skabe gode odds for trivsel?”.
”Hvis ikke vi føler os forbundet til andre mennesker, vil det sætte alarmklokkerne i gang i amygdala (det område i hjernen, der er ansvarlig for følelsen af tryghed red.). Vores stamme er andre mennesker. Ensomhed er farlig for vores trivsel. Jeg tror, mange i denne COVID-19 tid, hvor vi har været isoleret og siddet hjemme og arbejde, vil kigge tilbage på, hvor meget en frokost med en kollega betyder eller at kunne gå i biografen eller på restaurant eller til koncert med andre mennesker”, sagde Chris MacDonald, der i 2020 udgav bogen ”Ikke til forhandling – livets ligning”.

Savn af kolleger øger stress og mistrivsel

Finansforbundets seneste undersøgelse fra februar 2021 af arbejdslivet blandt mere end 3.300 medlemmer viser ganske vist, at trivslen generelt er højere end før coronapandemien lukkede samfundet ned. Men den gruppe af finansansatte, der er relationelt udfordrede og savner fysisk kontakt til deres kolleger, trives markant mindre og er mere stressede end gennemsnittet. Blandt dem, der savner kolleger – trives kun 13 procent i høj grad i arbejdet for tiden, viser undersøgelsen. Gennemsnittet er 37 procent.

I foredraget kom Chris MacDonald ind på, hvordan positive menneskelige relationer øger vores præstationer.
”Hvis du holder armen nede i en spand med isvand og har en person, du har det godt med, ved siden af dig, øger det din udholdenhed og smertetærskel, viser forskning. Du vil ikke kunne holde armen i isvand lige så længe, hvis personen ikke var der”.
Et andet vigtigt tip fra humanfysiologen er at fokusere på søvnen. Søvn er vigtigere for vores trivsel og sundhed end kost og motion er til sammen. Og så bør vi gøre optimisme og positivitet til vores strategier for fremtiden, mener Chris MacDonald.