Menu luk

Det gør mig glad, når jeg kan hjælpe

Selv om Henning Kruse fra Nasdaq er tillidsrepræsentant i en verden fyldt med tal, elsker han at have med mennesker at gøre -og det gør ham både glad og giver ny energi, når han kan hjælpe andre.

23. nov. 2021
7 min

Det er umuligt ikke at smile og føle sig opløftet, når man har været sammen med tillidsrepræsentanten fra Nasdaq, Henning Kruse. Han havde ellers sørget for eftermiddagskage, så vi - som han sagde - kunne få blodsukkeret op. Det gik helt fint uden. Og det var ikke til at se, at han nærmest var kommet løbende fra den anden ende af byen efter et fem timers langt netværksmøde med andre tillidsrepræsentanter fra Finansforbundet Kreds Øst. Han strålede og ordene strømmede ud af ham, så selv den mest hardcore trader ville have svært ved at følge med, hvis det havde handlet om tal. Men det gør det ikke for Henning. Han snakker mest om mennesker, og om hvordan man skaber et fællesskab i organisationen, der er så stærkt, at man som det mest naturlige bakker hinanden op. Et fællesskab, der også gør virksomheden stærk.

”Derfor er det fantastisk at være tillidsrepræsentant. Det er noget af det bedste, jeg nogensinde har gjort. Det giver mig indflydelse, et stort netværk og en masse ny viden gennem Finansforbundet. Men især også fordi jeg kan hjælpe medlemmerne til for eksempel at komme på benene igen, hvis de er ramt af stress. Det gør mig stolt, når de igen kan smile og være glade. Det giver en tilfredsstillelse, der virker på mig som et ekstra boost af energi”, fortæller Henning, der har været tillidsrepræsentant i 6 år og netop er blevet genvalgt.

Mester i at skabe relationer

Henning har altid synes, at det var spændende at købe og sælge, og han var kun 20 år, da han fik en elevplads i et vekselererfirma og fik sin gang på Københavns Fondsbørs. Det var den gang alle handler mellem køber og sælger foregik på ”gulvet”, og der var et leben uden lige af mænd med viftende arme og blafrende papirer, og hvor alle kendte alle. Nu har han været der i sammenlagt 26 år, samt i et par banker undervejs. Meget er sket. I 1996 blev børsen et aktieselskab og er i dag ejet og drevet af amerikanske Nasdaq, der også driver børser i syv andre lande.

Kerneydelserne fra de 45 medarbejdere er handel med værdipapirer, markedsovervågning, salg af data, hvor abonnenter lynhurtigt bliver opdateret på bevægelser i markedet, samt introduktion af nye virksomheder, der vil børsnoteres. Hennings titel er også blevet længere med årene. Nu er han ”Managing Director for European Sales, Equities & Derivatives”:

”Nasdaq er et stærkt og solidt brand globalt, og Danmark er et rigtig godt trækplaster for udenlandske investorer med virksomheder som blandt andre Novo, Mærsk og Vestas, så med vores ekspertise går det rigtig godt. Her er min opgave så at skabe en fortrolighed, hjælpe og råde udenlandske investorer til, hvordan de bedst handler og tackler konkrete problemer. Lidt ligesom at være tillidsrepræsentant, der også meget handler om at bringe folk sammen og finde løsninger”.

Fællesskab skaber holdånd

Men Henning kan mere end blot finde løsninger. Han kan også godt lide at overraske og skabe en god stemning. Han var på et tidspunkt ansvarlig for undervisning på Fondsbørsen og under et aktiekursus, hvor han skulle undervise 10 traders fra markedet og havde pause, mens juristen holdt oplæg. Her gik han en tur i det lokale supermarked og fandt en af de der kæmpeposer med karameller, man bruger på sidste skoledag. Tilbage bankede han på døren, åbnede og kastede så rundt med karameller og råbte: ”kan i huske for mange år siden”. Juristen blev overrasket, og kursisterne blev ellevilde og kæmpede for karamellerne.

”En gang imellem skal man gøre noget, folk ikke forventer. Og kan jeg skabe lidt glæde og god stemning, så går jeg gerne foran.”

Han har også tidligere været formand for kunstforeningen og arrangeret ture til La Glace for at høre om kagekultur, historiske byvandringer og besøg på Glyptoteket. For nyligt lavede han så gennem personaleforeningen en James Bond aften, hvor en ekspert holdt oplæg, de var ude og spise og bagefter inde og se filmen. En stor succes, hvor halvdelen af firmaet deltog.

”Især nu efter Corona-nedlukningen kan man virkelig mærke, at folk elsker, og nyder at være sammen igen. Og jeg synes, at det er vigtigt, at man ikke kun arbejder sammen, men at man også laver noget sammen og snakker om andet end arbejde. Det skaber nogle bånd, hvor man så også får en større lyst til at støtte og hjælpe hinanden, hvis kollegaen havner i problemer”.

25 procent flere medlemmer under nedlukning

Et andet tiltag, der styrker følelsen af fællesskab, er et månedligt nyhedsbrev, som Henning laver. Her skriver han kort om de vigtigste emner og kurser medarbejderne kan deltage igennem Finansforbundet.

”Folk bombarderes med informationer fra alle mulige steder, så ting drukner tit. Jeg skaber et overblik, og ofte er folk ikke klar over, hvor meget Finansforbundet har at byde på. Jeg slutter så altid med en tegning eller smiley og pas godt på hinanden, for det personlige aftryk betyder meget for mig.”

Henning sørger for at være tilgængelig så meget som muligt, og under Corona-nedlukningen ringede han jævnligt rundt for at høre, hvordan det gik. Det førte faktisk til en stigning i medlemstallet af Finansforbundet på 25 procent.

”Vi fik jo nye medarbejdere under nedlukningen, som godt kunne føle sig som ”Palle alene i verden”. Dem bød jeg velkommen, fortalte lidt om Nasdaq og de kursustilbud Finansforbundet har. Mere skulle der ikke til”.

To pas-på-dig-selv dage

Nedlukningen førte også til at ledelsen på eget initiativ gav alle medarbejdere to ekstra flex-dage om måneden, hvor formålet bare var, at de skulle tage vare på sig selv, og flere dage, hvis familien var blevet syge. En udmelding Henning roser højt:

”Det betød bare så meget. For når man får sådan et klap på skulderen, så er folk helt automatisk parate til at give den en ekstra skalle. Det har sikkert ikke været bevist, men jeg tror at virksomheden får sådan en investering i medarbejderne, mange gange igen, når man gør det op på bundlinjen”.

Det at være tillidsrepræsentant i en global virksomhed indebærer mange forskellige kulturer og spændende opgaver, fordi chefer og kolleger sagtens kan sidde i et andet land.

”Heldigvis har jeg en rigtig god ledelse, der støtter mig meget og bakker op. Det samme er tilfældet i HR og Samarbejdsudvalget, det betyder meget”.

Rent bord forebygger stress

Selvfølgelig er der også sure dage, hvor Henning hænger fast i en lufthavn, fordi flyet er 5-6 timer forsinket. Men der har han lært sig, at det ikke nytter at blive sur på noget, man alligevel ikke kan gøre noget ved. Så begynder han at ordne sine mails og sætter bagefter en film på iPad ‘en. Han indrømmer også blankt at han bruger mange timer på at være tillidsrepræsentant, og at det også ind imellem griber ind i fritiden. Men det gør han gerne og bliver ikke stresset.

”Jeg prøver at tage de forstyrrende elementer væk som kan stresse. For eksempel nyder jeg om aftenen at have fokus på at få ordnet i køkkenet, så kan jeg bedre nyde resten af tiden. Det handler måske også om, at jeg har mange års erfaring, har set og oplevet en masse. Erfaringer der har gjort mig bedre til at rette fokus mod det væsentlige og prioritere de ting, der gør mig og mine omgivelser glade”.

Han er glad for at være tillidsrepræsentant. Henning blev opfordret til at blive tillidsrepræsentant efter nogle år, at have været medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem. Og en tillidspost han føler stor stolthed og ydmyghed over. Både at være bindeled mellem Finansforbundet og virksomheden, over at kunne hjælpe medarbejderne og have, som han siger, et stærkt forbund i ryggen, der tilbyder så meget og bakker så flot op.

”Jeg går stadig og siger tusind tak til hende, der i sin tid opfordrede mig til at stille op. Jeg føler at jeg et blevet medlem af en familie med et fantastisk netværk, der vil andre det bedste. Nogle af mine bedste venner. som jeg stadigvæk ser også privat, er faktisk fra den grunduddannelse på 15-17 dage, jeg fik som tillidsrepræsentant”.

Har du et råd til andre, der går med overvejelser om at blive tillidsrepræsentant?

”Man skal have lysten til at få indflydelse, være talerør til ledelsen for ens kolleger, og parat til at stå frem, når det kræves. Men også vide, at det giver så uendeligt meget, når man ser glæden hos en kollega, man har hjulpet. Så er man kun lidt i tvivl. skal man bare hoppe ud i det med begge ben, for man vil opleve en fantastisk grunduddannelse, og et stærkt netværk. Det vil man aldrig fortryde. Ellers kan de bare ringe eller skrive til mig, hvis de vil vide mere”, siger Henning med et glimt i øjet og stort smil.

Seneste nyt