Når Jelle har fri, savner kollegerne ham

Kunderne er så glade for servicemedarbejderen fra Silkeborg, at de jævnligt kommer forbi med gaver. Det samme er kollegerne, og derfor er han blandt årets skulderklapmodtagere. Prisen uddeles hvert år af Finansforbundet i Nordea

12. jan. 2023
Dansk / English

”Den skal du have! Mange tak for hjælpen”.

En kimono hjembragt fra Thailand er blandt de mere specielle gaver, Jelle Feike Oenema har fået af en tilfreds kunde. Servicemedarbejderen i Nordea Silkeborg får jævnligt - ofte flere gange om måneden – kager eller chokolade af kunder, han har hjulpet.

”Kimonoen fik jeg, fordi jeg havde hjulpet kunden, inden hun tog afsted til Thailand. Så syntes hun, at jeg skulle have den. Det var en fin gave”, siger Jelle Feike Oenema.

”Jeg er ikke den, der viser flest følelser, men jeg blev faktisk lidt rørt”, fortæller Jelle Feike Oenema om, da han blev overrasket og fik at vide, at han var én af årets seks modtagere af Skulderklappet.

Han tager ofte imod kunder ved skranken og holder af dialogen med de mange forskellige mennesketyper:

”Det er alle slags mennesker, ældre og yngre, også udsatte borgere. Nogle gange er der brug for lidt ekstra tålmodighed og hjælp, men det har jeg ingen problemer med”, siger servicemedarbejderen, der blandt andet har brugt mange timer på at hjælpe kunder, der brokker sig over MitID.

Også når han ikke har skrankevagten, henvender kunder sig til ham. De spotter ham i lokalet og kommer ned til hans skrivebord. Med sin imødekommenhed og smil får han også ofte en lille historie med fra deres liv, og han lytter gerne.

”Nogle kunder er hurtige til at knytte sig til mig, når jeg hjælper dem”.

Kollegerne overraskede Jelle Feike Oenema i november ved et fælles morgenbord, da han vandt Skulderklappet.

Kunder og kolleger elsker ham

Blandt kollegerne er Jelle Feike Oenema stærkt anerkendt for sine evner til at tale frustrerede kunder i skranken ned, og i det hele taget har han en udstråling og væremåde, der er afgørende for sammenhængskraften på arbejdspladsen:

”Hvis en kunde er svær at have med at gøre, plejer vi at sige, at Jelle kan tage sig af ham. Han kan noget helt særligt. Han er rolig og underspillet, kunderne elsker ham”, siger hans chef, filialdirektør Mette Lundkær Dam.

Og kollegerne er altså så glade for Jelle, at de indstillede ham til Skulderklappet. I indstillingen skrev de, at de lægger mærke til, hvis han ikke er på arbejde. Så mangler noget vigtigt.

”Jeg er meget glad for, at kollegerne opfatter mig på den måde. Jeg synes bare, jeg passer mit arbejde”.

Derfor blev han også overrasket, da det på et morgenmøde blev annonceret, at han havde vundet prisen. Kollegerne fra afdelingen i Galten var også troppet op og holdt sig skjult indtil afsløringen af, at han var skulderklapmodtager. Der var rullet rød løber ud i kantinen og sørget for morgenbord.

”Jeg er ikke den, der viser flest følelser, men jeg blev faktisk lidt rørt”, siger den vellidte hollandskfødte kollega.

Spreder godt humør

Han kom til Danmark som 12-årig, da hans forældre købte et landbrug her.

”I begyndelsen var det ikke meget, jeg forstod i skolen. Alt var jo på dansk. Men det hjalp hurtigt på det, for jeg havde jo kun kammerater, der talte dansk”, fortæller 37-årige Jelle Feike Oenema, der taler fuldstændig uden accent.

Han har arbejdet i Nordea siden 2008 og er bosat i Silkeborg med kæreste og børn på to og fem år, som er garanti for nok at se til. Selv om han skal aflevere børn på vej på arbejde, tager han sig gerne tid til at tage brød med fra bageren til kollegerne, når det er efterspurgt.

”Jelle er en fantastisk kollega, som altid spreder godt humør omkring sig. Han er altid frisk på lidt sjov, samtidig med at han knokler ved skranken”, skrev kollegerne også i indstillingen. De mente, at han var en oplagt kandidat til prisen – og det mente Finansforbundet i Nordea altså også.

Ud over æren modtager Jelle Feike Oenema - ligesom de øvrige prismodtagere - 5.000 kr., og de fejres sammen ved en frokost 12. januar.

Om alle seks vindere

Læs her om alle prismodtagerne – og det rekordhøje antal nomineringer af gode kolleger til Skulderklappet, som Finansforbundet i Nordea har modtaget.