Jeg kommer helt sikkert til at bruge Finansforbundets tilbud

Som nyt medlem af Finansforbundet i Nordea er sydafrikanske Matthys Johannes Rossouw glad for at finde mange tilbud på hylderne, som passer til hans behov

1. jul. 2022

”Alle danskere er medlem af en fagforening. Jeg har endnu aldrig hørt en dansker sige, at det er en dårlig idé. Alle mener, det er noget man bør være med i”.

Da Matthys Johannes Rossouw i 2009 rejste fra Sydafrika drevet af lyst til at opleve og arbejde i Europa, havde han i første omgang sat sig England som mål. Men da han fik et jobtilbud hos et kreditbureau i København, slog han til. En af de ting, han snart erfarede, var, at det blev betragtet som det eneste fornuftige at være medlem af en fagforening.

”Efter tre år kapitulerede jeg og meldte mig ind i en fagforening, men jeg så udelukkende medlemskabet som noget, der kunne være godt at have, hvis en uforudset situation skulle opstå, eller det blev dårlige tider, og jeg kontaktede dem aldrig. Derfor blev jeg overrasket over alle de tilbud, der er knyttet til et medlemskab i Finansforbundet”, fortæller Matthys Johannes Rossouw, der er Senior Credit Portfolio Manager NCCL.

”Jeg blev overrasket over alle de tilbud, der er knyttet til et medlemskab i Finansforbundet”, fortæller Matthys Johannes Rossouw, der er Senior Credit Portfolio Manager NCCL.

Før han rejste fra Sydafrika, arbejdede han i landets største bank, Standard Bank, og han havde altid haft planer om at vende tilbage til bankverdenen på et tidspunkt - valget faldt på Nordea i januar 2021.

”Det har været et overvældende skifte. Som én beskrev det overfor mig: ’Nordea er mere en organisme end en organisation’. Jeg synes, der er fantastiske muligheder for at udvikle sig”.

Kollegers anbefaling

Han fornemmede også hurtigt, at det med at være i fagforening fylder endnu mere i Nordea end på hans tidligere arbejdsplads.

”Kolleger virkede vældig optaget af det. De sagde til mig, at der ville blive lyttet til mine input i fagforeningen og fortalte om de forskellige fordele og tilbud. Blandt andet er jeg meget interesseret i den danskundervisning, der tilbydes gennem Finanskompetencepuljen – jeg forstår alt og taler også dansk, men jeg føler mig ikke helt tilpas med det. Min treårige søn synes også, jeg lyder sjov”, fortæller sydafrikaneren, der i dag bor i Allerød med sin ligeledes sydafrikanske kone.

”Vi har faktisk kendt hinanden, fra vi var syv år. Så mødtes vi igen efter mange år uden kontakt, og da valget stod mellem at bosætte os sammen i Sydafrika eller Danmark, vandt Danmark”, fortæller Matthys Johannes Rossouw, der blandt andet er meget glad for det danske klima og de tydelige skift mellem årstiderne, men også mentaliteten og arbejdskulturen.

”Den danske fagbevægelse har gjort meget for at sikre gode forhold på arbejdsmarkedet. Den måde, den spiller ind i arbejdsmarkedet på og er med til i samspil med arbejdsgiverne at sikre gode vilkår, synes jeg er meget værdifuld”.

Han sætter pris på at have et sikkerhedsnet i kraft af sit medlemskab, hvis noget uforudset skulle ske, men de mange tilbud ved han, at han vil få glæde af. Ud over sprogundervisningen vil han umiddelbart gerne bruge forskellige former for netværk, der tilbydes gennem Finansforbundet og vil også se nærmere på de andre muligheder indenfor Finanskompetencepuljen.

”Jeg kommer helt sikkert til at bruge tilbuddene. Jeg synes, der er meget godt at vælge imellem”.

Få en kollega med i fællesskabet og bliv belønnet

Jo flere finansansatte, der er medlem, jo stærkere står vi. Derfor har Finansforbundet en hvervekampagne, hvor du får et gavekort til 100-vis af butikker på 400 kr., hver gang du hjælper os med at skaffe et nyt betalende medlem. Alle nye medlemmer bydes velkommen med gratis medlemskab de første tre måneder. Se mere her.