Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!

Ordene er Pippi Langstrømpes, men i corona-tiden har mange Nordea-kolleger lært, at det nye og fremmede ikke var så svært, når der ikke er nogen vej udenom. Brug det til at motivere dig til at lære nyt, lyder opfordringen fra tre bestyrelsesmedlemmer i Finansforbundet i Nordea.

7. maj 2020
4 min

Mennesket er et vanedyr. For to måneder siden ville få have troet, at så mange Nordea-medarbejdere i den mellemliggende periode ville arbejde hjemmefra, have virtuelle møder i hobetal – og at de nye arbejdsrutiner for de fleste er gået ret godt.

”Det viser, at vi kan, når vi skal. Der har for de færreste været andre muligheder, og meningen med de ændrede rammer har været tydelig. Når vi er enige i formålet – her at minimere smittespredning – så kan vi. Og de fleste har også opdaget, at der er fordele ved at arbejde hjemmefra, fx bedre koncentration, færre forstyrrelser og ingen transporttid,” siger bestyrelsesmedlem Mona Svan.

Hun peger på, at vores øgede brug af digitale løsninger åbner mange døre:

”Flere har fx afholdt sig fra at bruge Nordeas Udemy-kurser, fordi de kun var online. Måske er barrieren mindre nu?”

Vores kompetencer har udviklet sig helt vildt

Udvikling af kompetencer er meget mere end at tage på kursus.

”Vi har alle udviklet vores faglige kompetencer helt vildt de seneste mange uger, hvor der er vendt op og ned på måden, vi arbejder. Vi er meget mere læringsparate, end vi går og tror – og det er vores kunder også. Det bliver spændende, hvilken post-corona-virkelighed, som venter os på den anden side,” siger bestyrelsesmedlem Kasper Skovgaard Pedersen. Han peger på, at frygten for at fejle normalt fylder meget.

”Men i corona-tiden har det været mere ok at lave fejl, fordi vi alle har været nødt til at kaste os ud i noget nyt – og derfor har det også føltes mere ok at række ud og bede om hjælp. Jeg håber, at vi kan fastholde det mind-set. Og så er det vigtigt at huske Pippi Langstrømpes ukuelige tilgang til forandringer: ’Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!’”

Ansættelsesstop er gylden mulighed

I en tid med nedskæringer kan Finansforbundet i Nordea ikke garantere, at alle nuværende jobtyper fortsætter.

”Men hvis jobs nedlægges eller flyttes udenlands, kan vi som fagforening hjælpe til, at du får kompetencerne til at varetage et andet job. Stay relevant! Ræk ud til andre og bed om råd og hjælp, og husk så, at i sidste ende skal du selv tage de nødvendige skridt,” opfordrer bestyrelsesmedlem Peter Johansson.

I en tid med besparelser har Nordea næsten lukket helt for eksterne ansættelser.

”Brug det som en gylden mulighed til at skifte spor. Vi presser på for, at Nordea accepterer, at man ikke skal kunne varetage alle nye jobs 100 procent fra dag ét. 70-80 procent er også ok, og så kan man lære resten hen ad vejen. Banken skal påtage sig et uddannelsesansvar. Ligesom når Nordea skal bruge ressourcer på at lære udefrakommende at forstå Nordeas kultur, netværk og sammenhængskraft,” understreger Peter.

’I morgen’ kommer aldrig

Når snakken falder på kompetenceudvikling, vil mange svare, at de ikke har tid lige nu – ikke i dag, men i morgen. Men ’i morgen’ kommer aldrig.

”Det gælder om at benytte sig af, at vi bruger mindre tid på transport nu, og at mange er mere effektive hjemmefra. Når vi kommer tilbage til mere normale tilstande, kan du måske aftale med din chef, at du arbejder hjemme en dag, og så bruger den sparede tid på at investere i dig selv ved at tage et kort onlinekursus,” foreslår Mona Svan.

Motivation er individuel – find din!

Derudover påpeger de tre bestyrelsesmedlemmer, at man skal finde sin personlige motivation for at lære. Er det fordi du vil undgå noget, eller fordi du vil opnå noget? Eller en kombination. Hvad der motiverer den ene, motiverer ikke den anden.

Hvad gør de tre bestyrelsesmedlemmer selv for at udvikle deres kompetencer?

Peter: ”Normalt planlægger jeg meget lidt, men når det gælder kompetenceudvikling, reserverer jeg tid i kalenderen.”

Mona: ”Jeg laver en aftale med min chef om, at jeg vil udvikle mig. Ved at der bliver fulgt op på, hvad jeg har gjort, forpligter jeg mig mere.”

Kasper: ”Nysgerrigheden er min drivkraft, så jeg bruger den del af min personlighed til at motivere mig selv. Google er min ven. Og så dykker jeg mere ned i udvalgte læringer.”

Hvis du er i tvivl om, hvad der motiverer DIG, så tag en snak med en god ven, din chef eller Finansforbundets karriererådgivere.

Finanskompetencepuljen
Finansforbundet i Nordeas medlemsblad marts 2019 – temanummer om kompetenceudvikling

Kom til generalforsamling!

Finansforbundet i Nordea holder virtuel generalforsamling 18. juni. Frem til generalforsamlingen kan du læse tre artikler om vigtige emner, som bestyrelsen har haft fokus på i det forgangne år:

Tillid og trivsel er vejen til god trivsel

Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert! (denne artikel)

Gode resultater gennem tæt samarbejde

Læs mere om generalforsamlingen her.

Tilmeld dig her senest 4. juni.