Nordea-ansattes nye faglige frontfigur: ”Vigtigt konstant at udvikle sine kompetencer”

5. apr. 2019

Finansforbundets medlemmer i Nordea har fået ny frontfigur. Ved generalforsamlingen 30. marts 2019 blev Dorrit Brandt valgt som ny formand for Kreds Nordea (nu Finansforbundet i Nordea).

​​​Ved en velbesøgt generalforsamling 30. marts i København med 400 Nordea-ansatte i salen blev den hidtidige næstformand gennem de sidste seks år, 51-årige Dorrit Brandt, valgt som ny formand.

”Vi lever og arbejder i en tid, hvor det eneste konstante er forandring. Det gør det ekstra vigtigt hele tiden at udvikle sine kompetencer. Læring og opkvalificering bør være en integreret del af vores hverdag, og jeg vil lægge kræfter i, at Nordeas medarbejderne får de rigtige rammer for udvikling. Vores jobsikkerhed ligger i, at kompetencerne holdes ved lige,” siger Dorrit Brandt.

Danmark og Nordea mister noget ved udflytning af arbejdspladser

De seneste år har Nordea udflyttet mange arbejdspladser til bl.a. Polen:

”Nordea har mange grunde til, at de ønsker at udflytte arbejdspladserne. Men som fagforening for medarbejdere i en nordisk bank med nordiske hjemmemarkeder mener vi som udgangspunkt, at de danske og nordiske medarbejderkompetencer skal bruges. Som virksomhed mister vi meget, når arbejdsopgaver off- and nearshores. Også Danmark mister noget på den konto.”

Dorrit Brandt har et positivt livssyn og ser sjældent begrænsninger:

”Jeg er god til at sige ”pyt” og vide, hvornår nok er nok. Jeg tror på dialogen og samarbejdet og er ikke bange for at vise sårbarhed – det tror jeg er en vigtig styrke.”

Dorrit Brandt begyndte i Privatbanken – senere Unibank og nu Nordea - i 1987 og blev tillidsmand i 2008. Hun blev valgt ind i Kreds Nordeas bestyrelse i 2011 og har været næstformand siden 2013. Siden 2018 har hun været den danske medarbejderrepræsentant i Nordea Bank Abp’s bestyrelse.

Dorrit Brandt bor med sin mand i Allerød, og de har to voksne børn.

Efter generalforsamlingen har kredsbestyrelsen konstitueret sig med Mette Balck Mejlby som ny næstformand. Derudover består kredsbestyrelsen af Kasper Skovgaard Pedersen, Peter Johansson, Katja Thorsteen Larsen, Bodil Toft Sørensen, Ole Lund Jensen og Stine Koldt Meno samt nyvalgte Mona Svan.