Få svar på de mest stillede OK2023-spørgsmål

Få svar på de mest stillede OK2023-spørgsmål for dig, der er ansat i Danske Bank.

8. mar. 2023

Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet er blevet enige om en ny overenskomst for 41.000 ansatte i finanssektoren.

Se status og få svar på de mest stillede spørgsmål for os i Finansforbundet i Danske Bank.

Kan I forklare forskellen på standardoverenskomsten (STOK’en) og virksomhedsoverenskomsten (VOK’en), og hvornår et eventuelt resultat løber til og fra?

Helt kort så handler indholdet i standardoverenskomsten om generelle vilkår for hele sektoren.

De resultater, vi når frem til i standardoverenskomsten, danner grundlag for virksomhedsoverenskomsten, der kun gælder ansatte i Danske Bank.

Med STOK’en har vi altså fået den ramme, der gør, at vi kan forhandle de endelige vilkår på plads for os i Danske Bank.

Både STOK- og VOK-resultatet løber i to år fra 1. april 2023. Er der først et resultat på enten STOK eller VOK-området efter 1. april, bliver resultatet med tilbagevirkende kraft.

De elementer, der er forhandlet hjem i STOK’en, bliver de også en del af VOK’en?

De fleste gør formentlig, men ikke nødvendigvis alle. Det kommer an på forhandlingerne om VOK’en.

Fx er der i den indgåede standardoverenskomst aftalt en lønstigning på 4,5 procent i 2023 og 3,7 procent i 2024.

Det er dog kun 3 procent i år og 2,2 procent næste år, der er afsat til kollektive lønstigninger for os i Danske Bank, fordi vi også har en virksomhedsoverenskomst.

De resterende procenter (1,5 procent i både 2023 og 2024) er en del af VOK-puljen, som vi skal forhandle fordelingen af med Danske Bank. (Se uddybning i det nederste spørgsmål).

Hvad er tidsplanen nu, hvor der er landet et STOK-resultat?

15. marts er der repræsentantskabsmøde i Finansforbundet, hvor repræsentantskabet skal beslutte om STOK-resultatet skal sendes til urafstemning blandt de stemmeberettigede medlemmer.

Sker dette, skal medlemmerne stemme umiddelbart derefter. Urafstemningen foregår elektronisk og link sendes per mail, så log meget gerne ind på www.finansforbundet.dk/dk/mit-forbund/profil/ og opdater din mailadresse.

Hvornår forhandler I VOK’en, og hvornår er der eventuel urafstemning herom?

De indledende forhandlinger begynder 22. marts. Det er dog vigtigt at understrege, at der ikke bliver indgået et endeligt VOK-reultatet, før vi kender medlemmernes tilkendegivelse af STOK-resultatet.

Opnår vi enighed, forventer vi en urafstemning om VOK-resultatet i april.

Hvem forhandler VOK’en?

Fohandlingsparterne i VOK-forhandlingerne vil være Finansforbundet i Danske Bank og repræsentanter fra HR Legal i Danske Bank.

Hvad sker der, hvis I ikke bliver enige om en VOK i Danske Bank?

Forhandlingsparterne i VOK-forhandlingerne vil være Finansforbundet i Danske Bank og repræsentanter fra HR Legal i Danske Bank.

Hvad sker der, hvis I ikke bliver enige om en VOK i Danske Bank?

Så vil vi få de bestemmelser, der er i STOK’en. Vi vil dog bestræbe os på at opnå enighed med koncernen.

De halvanden procent, vi skal forhandle i VOK-puljen. Hvordan vil I bruge dem, hvis I kunne bestemme?

VOK-puljen kan i princippet også gå til andet end løn, fx pension, fridage eller andre forbedringer.

Når det er sagt, så tager vi udgangspunkt i den medlemsundersøgelse, vi lavede sidste år forud for overenskomstforhandlingerne.

Den peger på, at der er et stort ønske om generelle lønstigninger til alle, om end der også blev fremsat ønsker om en mindre del til individuel løn, pension og frihed til uddannelse.

Så vores mål og mandat er, at langt det meste går til generelle lønstigninger, som alle får glæde af.

Kilder
Kirsten Ebbe Brich, formand, Finansforbundet i Danske Bank

Kirsten Lund, kredsbestyrelsesmedlem, Finansforbundet i Danske Bank

Hold dig løbende orienteret om forhandlingerne, indgående resultater og eventuelle urafstemninger