Tre dillemaer - tre svar

Vi har forelagt tre eksempler på opslag på sociale medier til en jurist, en karrierekonsulent og en ekspert i sociale medier. Se, hvad de svarer med hver deres baggrund.

13. jun. 2022

1)

Du ser et opslag, hvor din arbejdsgiver markerer sig positivt på et specifikt emne. Du er uenig i din arbejdsgivers holdning.

Er det en god idé, hvis du markerer, at du er uenig med din arbejdsgiver på sociale medier?

Karrierekonsulenten:

Hvis du begynder at gå i rette med din arbejdsgiver på sociale medier, risikerer du at signalere, at der ikke er styr på indre linjer, og det vil din arbejdsgiver formentlig ikke sætte pris på. I bund og grund vil jeg vurdere, at det er en dårlig idé set fra et karriereperspektiv, selv om du har ret til at udtrykke dine holdninger.

Tag den i stedet internt med de relevante kolleger, hvor du kan nuancere og uddybe dine holdninger.

Juristen:

Mit råd er at lade være med det. Som ansat skal man opføre sig loyalt over for sin arbejdsgiver, også på sociale medier.

SoMe-eksperten:

Jeg synes, det kommer meget an på emnet. Der kan være mange måde at markere sin holdning på. Man kan fx stille nysgerrige og åbne spørgsmål.

Det vil aldrig klæde dig at gå i clinch med din arbejdsgiver på sociale medier, men det er muligt at kvalificere det opslag, din arbejdsgiver er kommet med gennem nøgterne betragtninger.

2)

En mangeårig kollega er netop blevet fyret. Det skriver han på et socialt medie, hvor han også beskriver arbejdspladsen i meget kritiske vendinger.

Du vil gerne skrive en kommentar til ham på opslaget, men er i tvivl om, hvornår du optræder illoyalt over for din arbejdsplads. Du vil bare gerne opmuntre ham i en svær tid.

Karrierekonsulenten:

Med mine karrierebriller vil jeg sige: Det skal du ikke gøre. Den tager du på tomandshånd med vedkommende. Du risikerer at bidrage til, at opslaget (og dermed kritikken af din arbejdsplads) når bredere ud ved, at du kommenterer på opslaget.

Og hvad er et like eller kommentar værd som en egentlig opmuntring? Giv ham et opkald, eller kig forbi vedkommende privat.

Juristen:

Igen vil rådet være at lade være med at kommentere noget negativt om arbejdsgiveren, så man ikke risikerer at komme til at opfattes som illoyal.

SoMe-eksperten:

Det kommer meget an på tonen, men du skal naturligvis ikke gå ind i kritikken af din nuværende arbejdsplads.

Men en kommentar a la: ”Jeg kommer til at savne dig og vores snakke ved kaffeautomaten”, kan ikke skade.

Du skal dog være opmærksom på, at du muligvis forlænger opslagets liv ved at kommentere.

3)

Du har arbejdet sammen med en række kolleger på et længerevarende projekt. Nu beskriver en af kollegerne projektet i meget rosende vendinger og hendes egen arbejdsindsats, der ifølge hende selv, har været en væsentlig årsag til projektets succes. Hun nævner ikke nogle af jer, der har været med i projektet.

Du bliver rasende, men hvad vil være det rigtige for dig at gøre?

Karrierekonsulenten:

Se det som en gave, for det er et godt eksempel på utrolig dårlig dømmekraft og dårlig stil. Det er aldrig en god idé at være rasende på sociale medier, så hold følelserne langt væk, når det gælder opslag som dette.

Kollegaen gør alle de forkerte ting for at shine i kort tid, men betaler prisen i form at et dårlig forhold til sine kolleger. Tag den internt.

Juristen:

Menneskeligt forstår jeg godt situationen. Juridisk er der ikke noget at komme efter. Du fremstår ikke som en god repræsentant for din arbejdsgiver, hvis du offentlig begynder at gå i clinch med din kollega. Tag den internt på arbejdspladsen.

SoMe-eksperten:

Det er en dårlig idé at begynde at gå i clinch med sin kollega offentligt på sociale medier.

Hvis du ønsker at tale med din kollega om det, vil rådet være at tale med kollegaen uden om sociale medier.

Kilder

Juristen: Lucina Søgaard-Lidell, Finansforbundet i Danske Bank.

Karrierekonsulenten: Troels Bjerg-Nielsen, Finansforbundet.

Eksperten: Katrine Emme Thielke, selvstændig med speciale i brug af sociale medier for virksomheder og privatpersoner