Status på OK2023

OK2023-forberedelserne bevæger sig nu videre fra indsamling af ønsker fra medarbejderne til formulering og prioritering af krav.

31. maj 2022

1. april 2023 år skal du have en ny overenskomst i Danske Bank. Forberedelserne er i fuld gang og består af både en standardoverenskomst for hele finanssektoren og en virksomhedsoverenskomst for Danske Bank-koncernen.

”Vi er efterhånden færdige med at implementere de sidste elementer fra OK 2020, som indeholdt mange ændringer og mange nye ting. Samtidig er vi også i gang med at forberede OK 2023. De første spadestik til OK2023 blev taget i januar 2022”, siger Kirsten Lund fra bestyrelsen i Finansforbundet i Danske Bank.

En stor del af forberedelsen består i at høre fra jer medlemmer, og hvad I gerne vil sætte spotlightet på i de kommende forhandlinger.

Vi har fået viden fra medlemmerne gennem:

• Finansforbundets medlemsundersøgelse
  • Finansforbundets trivselsundersøgelse
  • Vores fysiske medlemsmøder i marts i de fire største byer med over 500 deltagere
  • Finansforbundet i Danske Banks egen survey

Kirsten Lund er taknemmelig for alle input:

”Jeg vil gerne sige tusind tak for alle tilbagemeldinger og holdninger. Vi kan desværre ikke love, at alle jeres ønsker bliver til virkelighed i den nye overenskomst, for det er jo en forhandling mellem to parter. Men jeg kan love, at alle jeres input bliver nøje overvejet og forsøgt indarbejdet i det videre arbejde”, siger Kirsten Lund.

Hvad sker der nu?

Bestyrelsen og juristerne i Finansforbundet i Danske Bank tager nu viden og input fra jer og bearbejder dem til formelle overenskomstkrav. Vores krav indgår i den samlede pulje af krav som sendes til Finanssektorens arbejdsgivere starten af 2023 forud for forhandlinger om ny standardoverenskomst og ny økonomisk ramme.

Tidsplan for det videre arbejde

• August 2022: Krav fra Finansforbundet i Danske Bank sendes til Finansforbundet.

• September 2022: Finansforbundets repræsentantskab prioriterer krav og ønsker på Aftalekonferencen.

• Vinter 2022/2023: Ny standardoverenskomst forhandles.

• Forår 2023: Vi forhandler vores virksomhedsoverenskomst med banken inden for de rammer, som Standardoverenskomsten giver os.