Nem adgang til sundhedstilbud motiverer flere mænd

Erfaringerne fra det første halve år med Danica Sundhedspakke tyder på, at ordningen med nem og hurtig sundhedsrådgivning kan være en vej til at fange og forebygge sygdom – også hos mænd.

2. sep. 2021

Mænd går mindre til lægen og bruger deres sundhedssikringsordninger mindre flittigt end kvinder.

”Det er generelt svært at få fat i skrantende mænd og forebygge sygdom hos mænd i tide. Det koster leveår og livskvalitet, men også kroner og ører for den enkelte person, arbejdspladsen og samfundet”, siger Camilla Thind Sunesen, Head of Health Solutions i Danica Pension.

Men måske har Danica fundet en attraktiv vej, der kan få både mænd og kvinder til at søge hjælp, inden potentielle sygdomssymptomer udvikler til noget mere alvorligt. Det tyder tal for Danske Bank-medarbejderes brug af Sundhedspakken i hvert fald på (se boks).

”Vi ved ikke, hvad mændene henvender sig om, men vi kan se, at de er mere tilbøjelige til at kontakte lægen, når alt det besværlige er skrællet af, og det er let at ringe op eller møde lægen online”, konstaterer Camilla Thind Sunesen.

Sundhedspakken giver nem og hurtig adgang til at tale med en læge, psykolog eller diætist og få afklaret, om helbredet er, som det skal være. Eller om der måske skal sættes ind for at undgå, at symptomer som ondt i ryggen, udslæt, hjertebanken eller søvnproblemer udvikler sig til længerevarende sygdom eller tab af erhvervsevne.

Færre forsikringsassociationer

Ordningen blev lanceret 1. januar i år og omfatter også ens partner og børn op til 24 år. Man behøver hverken gå til egen læge eller anmelde en skade for at bruge Sundhedspakken og bede om et godt råd.

”Det gør en stor forskel. Det kan være grænseoverskridende at bruge en sundhedsforsikring, hvor man anmelder en skade og fornemmer at blive puttet i en kasse og opfattet som syg”, forklarer Camilla Thind Sunesen på baggrund af de antropologiske undersøgelser, som Danica fik lavet i forbindelse med udviklingen af Sundhedspakken.

Danica bestræber sig derfor på at skrue ned for forsikringsassociationerne og skabe et mere ’ufarligt’ univers omkring virksomhedens sundhedstilbud.

Henvendelser til Sundhedspakken bliver ikke ’overført’ til kundernes Sundhedssikring, understreger Camilla Thind Sunesen.

”Vi opfordrer til, at kunderne hellere bruger Sundhedspakken en gang for meget end en gang for lidt. Intet er for småt til at få en sparring med en sundhedsfaglig ekspert”, siger hun.

En win-win-win

Danica poster gerne penge i tidlige sundhedsindsatser for at kunne spare tunge udgifter længere fremme:

”Det er en win-win-win: hvis vi hjælper individet, hjælper vi også arbejdspladsen og vores egen forretning”, forklarer hun.

Sundhedspakken indgår i Danica Step Care. Derfor kan man – hvis man selv ønsker det – blive hjulpet direkte videre til andre løsninger, hvis man har behov for et behandlingsforløb.

Danica Sundhedssikring og Sundhedspakke

12.898 medarbejdere i Danske Bank har Sundhedssikring til rådighed.

Andel kvinder: 49 pct. Andel mænd: 51 pct.

Fordeling af anmeldelser, hvor køn er oplyst (1. januar 2015 – 31. maj 2021):

Kvinder: 56 pct. Mænd: 44 pct.

Fordeling af brugere, hvor køn er oplyst:

Kvinder: 53 pct. Mænd: 47 pct.

11.393 medarbejdere i Danske Bank har Sundhedspakken til rådighed.

Andel kvinder: 46 pct. Andel mænd: 54 pct.

Fordeling af brugere, som selv har brugt ordningen (1. januar - 30. juni 2021):

Læge:

Kvinder: 45 pct. Mænd: 55 pct.

Psykolog:

Kvinder: 56 pct. Mænd: 44 pct.

Diætist:

Kvinder: 65 pct. Mænd: 35 pct.

Kilde: Danica Pension