Leder: Relationer giver en federe arbejdsplads

Når jeg går ned og handler i min lokale brugs, synes jeg, det er megahyggeligt, at jeg kan genkende mange ansigter. Og det er rasende hyggeligt at få en sludder ved mælkekøleren med en af forældrene fra min datters folkeskoleklasse.

På samme måde har jeg det, når jeg går gennem kantinen i Høje Taastrup og smiler og nikker til de ansigter, jeg genkender, og taler med en tidligere kollega om vores kommende juleaktiviteter, mens vi tapper et glas vand til frokosten.

Jeg tror, mange har det ligesom mig, og at vi mennesker har brug for relationer. Vi har brug for dem for at føle, at vi hører til og for at spejle os, men ikke mindst har vi brug for dem for at få hjælp til stort og småt og for at skabe noget sammen.

Arbejdslivet består af et hav af relationer. Nogle af dem består af kolleger, man ikke selv vælger, og som man arbejder sammen med i kortere eller længere tid. Andre vælger man selv. Det gælder for eksempel din arbejdsmiljørepræsentant (AMR) og din tillidsrepræsentant (TR).

Måske tænker du, at man kun har brug for TR og AMR, hvis man bliver sagt op eller får en arbejdsskade, men det er langt fra tilfældet. I det daglige er TR bindeled mellem dig og din fagforening og mellem dig og ledelsen, og når du har brug for det, kan du bruge din TR eller AMR til sparring om dit arbejdsliv, uanset om det er vedrørende arbejdspres, ergonomi eller rammerne for jobløn.”Vælg din TR og AMR med omhu, for relationer betyder noget. Brug dem og bak op om dem, så vi sammen kan skabe en endnu federe arbejdsplads smækfyldt med gode relationer”

Formand for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich.

Når jeg kigger på de TR’er, vi har i Danske Bank, så ser jeg virkelig mange eksempler på stærke og gensidigt værdiskabende relationer mellem TR og ledere samt TR og medlemmer. Det gør mig glad og stolt, og det inspirerer - for det med at skabe stærke relationer til forskellige ledelseslag og nøglepersoner er faktisk noget, vi i kredsbestyrelsen gør rigtig meget ud af. Både i forhold til det centrale Finansforbund og i forhold til banken.

Og det er dejligt at se, hvordan det arbejde er begyndt at give resultater. Vi samarbejder mere med banken på de mange områder, hvor vi har en fælles interesse. Det ses fx i arbejdet med Finanskompetencepuljen og i en fælles forståelse om hjemmearbejde. Og vi ser det i dialogen med ELT, hvor de virkelig tager vores budskaber til sig.

Kan det blive endnu bedre? Ja, naturligvis, og ærlig talt, så starter vi jo også forfra hver eneste gang en leder eller nøgleperson bliver udskiftet. Men ligesom vores relationsarbejde gør en forskel, så gør det lokale arbejde, som TR udfører hver dag en mindst lige så stor forskel.

Så vælg din TR og AMR med omhu, for relationer betyder noget. Brug dem og bak op om dem, så vi sammen kan skabe en endnu federe arbejdsplads smækfyldt med gode relationer.