Menu luk

Få et solidt indblik i ledelse: Bliv TR

Uddannelsen, netværket og erfaringerne med menneskelige relationer og reaktioner. Årene som tillidsrepræsentant har givet souschef Mia Klink Munkshøj en værdifuld bagage og rustet hende godt til jobbet som leder.

29. nov. 2021
4 min

Arbejde med mennesker? Helt sikkert. Et lederjob? Ja, på et tidspunkt.

Sådan lyder en ultrakort beskrivelse af Mia Klink Munkshøjs karriereplan.

”Nogle gange opstår der bare en mulighed”, fortæller hun om souschef-stillingen med HR-ansvar i Private Banking Support København, som hun tiltrådte i juli.

Mia, som er 37 år, tog en HD i ledelse for 10 år siden. Først og fremmest tæller det for hende at arbejde med mennesker, og det har hun fået solid erfaring i de seneste otte år - først som tillidsrepræsentant og siden som områdetillidsrepræsentant.

”HD-uddannelsen indeholder masser af teori om ledelse. Som tillidsrepræsentant har jeg fået et bredt indblik i arbejdet med ledelse, beslutninger og menneskelige reaktioner i praksis”, fortæller hun.

”Uddannelsen for tillidsrepræsentanter og videreuddannelsen udvikler dig som person, og undervisningen ligger godt spredt ud, så stoffet kan bundfælde sig og komme i brug i hverdagen”, siger Mia Klink Munkshøj.

Tillidsarbejdet kan ikke betragtes som en direkte motorvej til en lederstilling, men man får mange værdifulde og brugbare erfaringer med i bagagen, mener Mia.

Hun fremhæver blandt andet uddannelsen for tillidsrepræsentanter og de netværk, der følger med posten.

”Uddannelsen for tillidsrepræsentanter og videreuddannelsen udvikler dig som person, og undervisningen ligger godt spredt ud, så stoffet kan bundfælde sig og komme i brug i hverdagen”, siger Mia, som har specialiseret sig i blandt andet coaching og forandringsledelse.

Sparring og erfaringsudveksling

Som tillidsrepræsentant bliver du en del af et netværk og får mere viden om, hvad der foregår rundt omkring i banken, fremhæver hun:

”Det kan bruges i forhold til din egen karriere, til sparring og til at knytte nye venskaber”.

Det gælder især, hvis man selv er indstillet på at dyrke det, og det har Mia været. En tillidsrepræsentant skal selv gøre et stykke lobbyarbejde for at være opdateret på tingenes tilstand på arbejdspladsen, og på hvordan de forskellige medarbejdere har det, fremhæver hun.

”Man lærer sin egen organisation bedre at kende, men netværket rækker uden for ens egen afdeling og virksomhed. Som tillidsrepræsentanter sparrer vi med hinanden og drager nytte af hinandens erfaringer”, fortæller hun.

Mia kom fra en stilling som erhvervsrådgiver, da hun fik souschefjobbet i Private Banking. Det er et helt nyt område for hende – som en ny bank i banken.

Mia er ikke i tvivl om, at man bliver en bedre leder med erfaringer fra TR-arbejdet, hvor man oplever samspillet mellem ledelse, ledere og medarbejdere på nærmeste hold.
”Jeg trækker nogle gode ting med fra TR-arbejdet og uddannelsen, når jeg overvejer, hvad det er for en leder, jeg gerne vil være. Vi har meget travlt i afdelingen og mange hastesager, så det handler om at få styr på opgaverne, og samtidig være lyttende, guidende og tilgængelig”, fortæller Mia.

I jobbet som souschef møder hun nogle af de samme udfordringer, som hun tidligere har forholdt sig til med TR-kasketten på: Hvordan balancerer vi hensyn til drift og til det menneskelige?

Som menneske fokuserer Mia på at vende det negative til det positive. Hun er optaget af, om alle har det godt. Humor og latter er i høj kurs – uden at det kammer over i lalleglæde, understreger hun.

”Vi holder hovedet højt og siger: vi klarer den, selvom vi har travlt. Jeg foreslår alternative løsninger og tilbyder at hjælpe, hvor jeg kan, hvis tingene strammer til. Vi gør, hvad vi kan, for at balancere i den travle hverdag”, fortæller hun.

Man lærer sin egen organisation bedre at kende, men netværket rækker uden for ens egen afdeling og virksomhed. Som tillidsrepræsentanter sparrer vi med hinanden og drager nytte af hinandens erfaringer.
- Mia Klink Munkshøj

Husk at opfordre oplagte kandidater

På hjemmefronten har Mia tre børn på 10, 10 og fire år. Indtil hun blev leder, har hun været på børnedeltid et par år med 30 timer om ugen - heraf også brugt den aftalte tid som tillidsrepræsentant og områderepræsentant.

”De store børn kan efterhånden klare mange ting selv. Men jeg spurgte da lige min mand, om det var o.k., at jeg tog det nye job og skruede op for arbejdstiden”, fortæller hun.

Da Mia blev leder, opfordrede hun to kolleger til at overtage posterne som henholdsvis områdetillidsrepræsentant og en anden som tillidsrepræsentant.

”Nogle gange skal der et lille ekstra skub til, for at man stiller op som tillidsrepræsentant. Det har jeg selv oplevet, og mit budskab til både kolleger og chefer er: Husk at opfordre dem, som I kan se for jer i TR-rollen, til at stille op”, slutter hun. 

3 gode grunde til at blive tillidsrepræsentant

  1. Du får indflydelse
    Du bliver bindeled mellem ledelsen og dine kollegaer og bliver taget med på råd. Du får mulighed for at påvirke din arbejdsplads og kan få indflydelse på vigtige beslutninger. Som tillidsrepræsentant får du også rollen som forhandler, og du bliver klædt på til det hele både fagligt og personligt.
  2. Du bliver en del af stærkt fællesskab
    Du kommer til at bidrage til udviklingen af din arbejdsplads, og du får en langt større berørings- og kontaktflade i din virksomhed. Du får også et stort netværk på tværs af din egen organisation og andre virksomheder. Et uvurderligt netværk, du kan trække på både fagligt og personligt.
  3. Du får en stejl udviklingskurve
    Med uddannelsen og erfaringerne som tillidsrepræsentant i ryggen får du grundlæggende skærpet dine kompetencer fagligt og personligt. Blandt andet bliver du en stærkere kommunikatør med en større personlig gennemslagskraft. Det kan booste din karriereudvikling, hvis du ønsker det.

Seneste nyt