Coronakuller? Find dit fokus gennem adspredelse

Lang tids hjemmearbejde hos familie og bofæller kan udfordre selv den mest koncentrerede medarbejder. Her får du nogle tips til at komme tilbage på sporet, hvis coronakulleren kvæler din motivation.

Er du også ved at blive skør af at sidde derhjemme hele tiden? Det er heldigvis helt normalt. Følelser som rastløshed, usikkerhed, angst, irritation eller endda modløshed får frit spil til at vokse i en tid, hvor vi er meget hjemme og ikke har den omgang med andre mennesker, som vi er vant til.

Måske har du for travlt med at passe børn til at mærke, hvordan du selv har det, eller også er du ved at køre træt i at kigge på de samme arbejdsopgaver dag efter dag uden at få en afvekslende kaffepause eller nye perspektiver fra kunder, kolleger og samarbejdspartnere på det, du arbejder med.

Heldigvis er der noget, du kan gøre for at hvirvle dig ud af et negativt tankespind. Vi bringer her nogle af de bedste tips mod coronakuller:

Ring til en ven

De fleste af os er i samme båd for tiden. Vi mangler social kontakt, og vi er ikke alle lige vant til at ringe til hinanden for at tale om alt og ingenting. Ikke desto mindre er det netop det, du skal gøre. Ring til ham eller hende, der plejer at sidde ved siden af eller over for dig og spørg, hvordan det går. Det samme kan du gøre med dine søskende, forældre eller venner.

Hold pauser fra arbejdet

Grænserne mellem arbejdstid og fritid bliver udvisket i denne tid. Så meget desto vigtigere bliver det, at du tager dig en pause og får arbejdet på afstand – også i løbet af dagen. Dediker din tid til noget, der får dine tanker væk fra dit arbejde. Gå en tur med en af Finansforbundets podcasts i ørerne, læg et puslespil eller tag dine børn med en tur i skoven. Så glemmer du arbejdet for en stund og vender tilbage med ny energi.

Find nye perspektiver på det, der går dig på

Vi kan alle stirre os blinde på en opgave, som skal løses, men bare ikke rigtigt vil forsvinde fra bordet. I stedet for at blive opslugt af, hvor træls det er, kan du ændre dit perspektiv på opgaven ved at udfordre din egen tankegang. Accepter, at opgaven skal løses, og prøv derefter at vende det til noget positivt ved at tænke på, hvilken forskel dit arbejde gør for kunder eller andre, og hvordan du er med til at skabe værdi for forretningen ved at udføre dit arbejde.

Fortæl dig selv, at du gør det godt nok

Nogle af os har meget travlt – enten fordi vi har mange opgaver, eller fordi hjemmearbejdet med familien som tilskuere tager vores tid og opmærksomhed. Vi når ikke alt det, vi gerne vil. I en tid, hvor timeregnskabet er en svær størrelse at holde styr på, må du fortælle dig selv, at det, du leverer, er godt nok – uanset om du leverer mere, end du plejer, eller lidt mindre. Vi har alle forskellige forudsætninger for at udføre vores arbejde, og medmindre du hører andet, må du gå ud fra, at du leverer det, der forventes af dig.

Det bliver godt igen

Finansforbundet i Danske Bank ser frem til, at vi og resten af samfundet vender tilbage til kontoret og en normal hverdag. I mellemtiden håber vi, at du og dine kolleger holder sammen og finder nye veje til at få arbejdsfællesskabet til at fungere. Husk på, at de udfordringer, du møder lige nu, går over igen. Har coronakulleren taget over, og har du brug for nogen at tale med, kan du altid kontakte din lokale tillidsmand eller ringe til Finansforbundet i Danske Bank for en snak.

Artiklen er skrevet med inspiration fra trivselsportalen ThriveGlobal.com