Menuluk

Sådan arbejder medlemmerne hjemme

Siden mandag den 16. marts har op mod 15.000 medarbejdere i Danske Bank arbejdet hjemmefra. Mange har aldrig prøvet det før. Hør Natascha, Peter og Henrik fortælle om deres oplevelser.

19. mar 2020
6 min
Af Daniel Løvbjerg Jørgensen
dajr@danskebank.dk
Henrik og konen har forskudt arbejdstiden

Henrik Leth Mortensen, Senior Software Engineer, Brabrand



Hvad er dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er softwareudvikler i Card Systems og har i en længere perioder beskæftiget mig med mobile betalingsløsninger, fx Google Pay og Apple Pay.

Hvad var din første tanke, da du fik at vide at du skulle arbejde hjemme i to uger?

Det kom lidt i flere trin. Jeg var ikke så forskrækket, men det bliver lidt kompliceret, at hele familien er hjemme på samme tid.

Er du vant til at arbejde hjemme?

Ja, cirka en dag om ugen.

Hvad synes du om at arbejde hjemme indtil videre?

Det går OK. Jeg havde frygtet det værre, men vi har 2 børn, der skal underholdes og hjemmeskoles. Det kræver noget struktur og noget planlægning.

Min kone og jeg har forskudt arbejdstiden, så hun står meget tidligt op og arbejder indtil middag. Jeg har meget fleksible opgaver, så jeg kan bedre gå til og fra i løbet af dagen – dog mest intensivt om eftermiddagen.

Det er både godt og skidt, for man bliver aldrig rigtigt færdig med at arbejde, når man er af og på i løbet af dagen.

Hvad er de største fordele og ulemper ved at arbejde hjemme i dine øjne?

En af fordelene ved at arbejde hjemme er, at det hjælper med at få hverdagen til at hænge sammen. Mine drenge dyrker meget sport, som kræver, at vi kører med dem. Så på den måde er det godt at have fleksibilitet. Jeg har også opgaver, der er gode at sidde hjemme med, fordi der er færre forstyrrelser i løbet af dagen.

Ulempen er, at man mangler den daglige kontakt med sine kolleger. Vi er godt understøttet med chat og Skype, men de små møder ved kaffemaskinen mangler.

Hvad gør I for at bevare holdånden i teamet?

Vi har lige aftalt at mødes via Skype uden dagsorden en time om ugen, så vi bevarer kontakten.

Og så har vi har aftalt at ringe sammen i stedet for at chatte, fordi det bliver mere personligt at tale sammen end at chatte. Det skal være okay at ringe bare for at få en snak. 

Natascha slås med ungerne om pladsen

Natascha Nielsen, Personlig Rådgiver, Vejle




Hvad er dine primære arbejdsopgaver?

Jeg er AML-rådgiver. Vi gennemgår KYC-spørgsmålene med kunderne og kan også tage indgående kald herhjemme. Vi taler fx med kunderne om transaktioner, legitimation og lignende.

Hvad tænkte du, da du blev sendt hjem for at arbejde?

Min første tanke var: Hvor skal jeg dog sidde henne? Vi bor 6 mennesker på 106 kvadratmeter, så vi slås lidt om pladsen. Lige nu sidder jeg ved spisebordet.

Jeg var også i tvivl om, hvordan jeg kunne tage telefoner og tale med kunder, mens jeg har børn i huset. Men vi klarer det ved at sende dem ud at lege i perioder, og så arbejder jeg, mens de er væk. I dag har jeg arbejdet fra 5-7, fra 8.30-9.30 og igen 13 – 15.30, og så klarer jeg de sidste timer om aftenen. Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk arbejder ret effektivt om aftenen.

Er du vant til at arbejde hjemme?

Overhovedet ikke. Jeg har aldrig haft en hjemmearbejdsplads før, så det er første gang.

Hvad synes du om at arbejde hjemme indtil videre?

Vi er nødt til fortælle kunderne, at de kan opleve lidt puslen i baggrunden, fordi de arbejder hjemmefra. Det er de heldigvis forstående overfor, og mange sidder i samme situation.

De største udfordringer er, når systemerne ikke spiller med. Hvis der fx mangler en adgang eller lignende. I og med at vi aldrig har arbejdet hjemme i min afdeling før, er der nogle børnesygdomme. Men det fungerer godt. Det kan sagtens fungere for nu. På længere sigt skal der nok være lidt mere struktur på det.

Hvad er de største fordele og ulemper ved at arbejde hjemme i dine øjne?

Ulempen er, at der ikke er ro. Det er en udfordring at have små børn og koncentrere sig om at arbejde imens. Det er svært for børnene at forstå, at mor er hjemme, men hun er ikke til rådighed.

Fordelene er, at jeg kan tage mig af børnene, når de har brug for mig. Den tid, jeg normalt ville bruge ved kaffemaskinen, bruger jeg i stedet med mine børn.

Hvad gør I for at bevare holdånden i teamet?

Vi holder et fagligt møde hver morgen over Skype. Det er helt klart noget andet end at være sammen.

Der ryger noget socialt og kollegialt ved at sidde hjemme. Det er ikke noget, jeg ønsker mig permanent. Men det er godt nok at have muligheden. 

Peter vil nødigt forstyrre naboerne om aftenen

Peter Daugård, Service Direkte, Høje Taastrup, bor på Amager

Hvad er dine primære arbejdsopgaver?

Jeg arbejder i Service Direkte, hvor vi besvarer kald til Danske Bank fra kunderne. Jeg har primært aftenvagter, hvor jeg møder i løbet af eftermiddagen.

Hvor længe har du arbejdet hjemmefra?

Jeg havde ferie i sidste uge og skulle være startet op mandag eftermiddag. Jeg fik så et opkald fra vores forretningsdirektør og blev kaldt ind. Jeg tog til Høje Taastrup ved 11-tiden og fik mit udstyr og nogle vejledninger til at arbejde hjemmefra. Så tog jeg hjem og koblede det hele op, og klokken 14 var jeg klar til at køre. Det var forholdsvis let at sætte op. Jeg fik to skærme og en stationær pc med.

Er du vant til at arbejde hjemme?

Overhovedet ikke. Det er der ikke nogen, der har gjort i vores funktion. Jeg har tidligere prøvet af arbejde hjemmefra som IT-supporter, men det er mange år siden. Det er vist første gang, det er sket for os med kundekontakt. Det er i det hele taget relativt nyt, at vi kan svare telefonen hjemmefra.

Hvad synes du om at arbejde hjemme indtil videre?

Det var meget hyggeligt i går. Da jeg skulle tage det første kald, kunne jeg godt mærke, at der er lydt i min lejlighed. Jeg kom til at tænke på, hvor meget mine naboer egentlig kan høre, men heldigvis siger jeg jo ikke folks oplysninger højt. Man mærker stilheden mere, når man er vant til baggrundsstøjen fra kontoret.

Da klokken havde passeret 22, blev jeg mere opmærksom på, hvor højt jeg talte. Jeg vil jo nødigt forstyrre mine naboer. Den sidste kunde var en dame med en ældre mor, som havde spørgsmål til konti og fuldmagter. Klokken 23.15 lagde vi røret på, og fem minutter senere kunne jeg smække benene op i sofaen.

Hvad er de største fordele og ulemper ved at arbejde hjemme i dine øjne?

Jeg havde nogle tekniske problemer med at lave kundeaftaler via VPN i går. Det har jeg fejlmeldt og allerede fået løst af SolveIt. 

Jeg havde glædet mig til at komme tilbage fra ferie og sygdom og få den sociale kontakt med mine kolleger. Den savnede jeg i forvejen, så det var dejligt lige at kigge forbi i går, da jeg hentede udstyret.

Der er en stor fordel i, at jeg har 2,5 time mere til mig selv hver dag, fordi jeg sparer transporttiden.

Hvad gør I for at bevare holdånden i teamet?

Vores teamleder har konverteret de ugentlige møder til Skype, og ellers så holder vi kontakt via chatten i løbet af dagen. Vi måtte jo i forvejen ikke bevæge os for meget rundt mellem bygningerne i sidste uge.