Er du klar til feedback på dit bidrag i 2019?

I det nye år er det tid til at gennemføre en eller gerne flere vigtige samtaler mellem medarbejder og leder. Samtalerne handler om dig og din udvikling i arbejdet.

29. jan. 2020

I første kvartal gennemfører alle ledere og medarbejdere samtaler om medarbejdernes udvikling. Samtalerne skal afklare, hvor du og din leder står, og hvor I skal hen arbejdsmæssigt.

Samtalerne er aftalt i overenskomsten mellem Danske Bank og Finansforbundet i Danske Bank og skaber grundlag for, at medarbejderne er glade for at gå på arbejde og har kompetencer til at udføre deres job og udleve deres ambitioner i arbejdslivet. Det kræver, at både medarbejder og leder tager ansvar.

Lederne har evalueret alle medarbejdere og forberedt sig i fjerde kvartal sidste år.

Det bør I tale om:

• Din udvikling og din leders feedback på din præstation siden sidste samtale. Evalueringen dækker både resultater og adfærd.
  • Leder oplyser din performancescore på en skala fra 0 til 200. Scoren skal afspejle sig i dit individuelle tillæg. Din leder vil tale om dit individuelle tillæg, hvis det bliver ændret. Hvis din leder ikke har ændringsforslag til dit individuelle tillæg, skal du selv bede om, at I taler om det.
  • Dine kompetencer i forhold til dit job - både sociale, faglige og personlige.
  • Din fremtidige udvikling i dit aktuelle job og kommende/alternative jobmuligheder.
  • Fastlæggelse af præstationsmål for den kommende periode både individuelt og teammæssigt.
  • Plan for vedligeholdelse af dine kompetencer og muligheder for kompetenceløft.

Hvis din score ligger under 75, skal I aftale en udviklingsplan, som skal indeholde vilkår for aftalte kompetenceløft, herunder i hvilket omfang, der ud over betaling af evt. uddannelsesafgift, bøger og materialer ydes frihed (f.eks. undervisningstid, fjernundervisning, projektopgaver, eksamensforberedelser og eksamen), betaling for evt. transport m.m. Der er skabelon til udviklingsplan på Danske Banks HR-site, som med fordel kan bruges.

Har du brug for andre øjne på, hvordan du er at arbejde sammen med, er det altid en god idé at spørge dine kolleger og samarbejdspartnere om indsigt og respons ved en MyTalk, hvor du som medarbejder selv sætter dagsordenen. Du kan også invitere din leder til en forberedende og/eller opfølgende MyTalk-samtale i forbindelse med din performance feedback-samtale.

Udforsk dine muligheder

Er du som både medarbejder og leder nysgerrig på, hvilke muligheder du har i dit arbejdsliv, kan du udforske dine muligheder i Finansforbundets karriereunivers – "Center for Læring og Udvikling" - for at få inspiration og blive klædt på til dit fremtidige arbejdsliv.

Med Center for Læring og Udvikling kan du teste dig selv og få konkrete øvelser til at blive klogere på dit arbejdsliv, dine kompetencer og dine drømme for din egen karriere. Det hele foregår online, og er du nysgerrig på mere karrieresparring, kan du som medlem booke en gratis karrieresamtale med en af Finansforbundets karrierekonsulenter.

Læs mere og prøv det af på www.worklifeinvestment.dk