Begrænset interesse for at gå frivilligt

70-80 medlemmer har henvendt sig med spørgsmål om frivillige fratrædelser.

Telefonerne blev hurtigt varme hos de juridiske konsulenter i Finansforbundet i Danske Bank, da Danske Bank den 10. januar åbnede for at søge om frivillig fratrædelse i udvalgte områder. Siden er interessen dog stilnet af, og det er ikke så underligt, mener fagforeningen.

"Vi har fået 70-80 henvendelser fra medlemmerne", fortæller juridisk konsulent i Finansforbundet i Danske Bank, Lucina Søgaard-Lidell. Henvendelserne kom både fra tillidsmænd og medlemmer i de udvalgte områder og fra andre dele af banken.

Ligesom vilkårene for en frivillig fratrædelse varierer fra medlem til medlem, stikker spørgsmålene også i mange retninger. Mange af henvendelserne har dog samme karakter.

"Rigtig mange medlemmer vil gerne have vejledning i vilkårene, og et gennemgående spørgsmål er, om det giver mening for det enkelte medlem at søge ud fra et økonomisk og karrieremæssigt perspektiv", fortæller juridisk konsulent Peter Schlütter. Begge dele er en meget individuel vurdering, og derfor giver det god mening, at man ringer og spørger, mener Peter Schlütter.

En del henvendelser kommer også fra områder, som ikke er omfattet af den aktuelle mulighed for at søge frivillig fratrædelse. Også her er der medlemmer, der overvejer, om det kunne være tid til at prøve noget nyt i deres karriere eller gå på pension.

"Det skader jo ikke at spørge", bemærker Lucina Søgaard-Lidell, der har oplevet, at medlemmer har fået både ja og nej til at fratræde på den baggrund.

Vil gerne være her

Spørger man blandt medlemmerne i et af de berørte områder, Customer Service Delivery i Høje Taastrup, har muligheden for at søge om frivillig fratrædelse ikke fyldt alverden.

"Jeg tog en runde i mine afdelinger, da initiativet blev annonceret, hvor jeg talte med medlemmerne og svarede på spørgsmål. De fleste spørgsmål kom faktisk fra lederne, der var i tvivl om processen", siger områdetillidsmand i CSD Theresa Raahauge Jensen.

Interessen i Høje Taastrup er begrænset, vurderer hun.

"I bund og grund er mine kolleger rigtig glade for at arbejde i Danske Bank. De vil gerne blive her, og derfor virker muligheden for frivillig fratrædelse heller ikke særligt attraktiv, selvom der følger nogle penge med", siger hun.

Følger udviklingen nøje

Hos kredsformanden for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich, er øjne og ører åbne. Koncernen har nemlig ikke svaret på, hvor mange ansøgere man håber på.

"Finansforbundet i Danske Bank følger udviklingen tæt. Vi er stadig bekymrede over udsigten til at blive færre medarbejdere, og vi ærgrer os over den usikkerhed, koncernen skaber ved at signalere, at der skal være færre medarbejdere i Danske Bank", siger Kirsten Ebbe Brich.

Hun anerkender, at det for nogle er et godt tilbud, og for andre mindre godt.

"Det er en meget individuel vurdering, og vores juridiske konsulenter sidder fortsat klar til at rådgive dem, der måtte overveje det", siger hun.

Koncernen lukker for ansøgninger fredag den 31. januar.

Har du spørgsmål?

Finansforbundet står som altid klar med støtte og vejledning til alle medlemmer, der måtte have brug for det. Du kan kontakte Finansforbundet i Danske Bank i vores åbningstid på tlf.nr. 4514 0111. Telefonen er åben mandag til torsdag 8:30 – 16 og fredag 8:30 – 15.

Har du ikke mulighed for at kontakte os inden for vores normale åbningstid, kan du sende en mail med angivelse af, hvornår det vil passe dig at blive kontaktet af os. Så vil vi kontakte dig hurtigt muligt. Du kan sende en mail på finansforbundet@danskebank.dk.