Vi får for lidt dagslys

Kontoransatte får for lidt dagslys, konstaterer et studie fra Aarhus og Aalborg Universitet. Danske Bank tager lysforholdene på arbejdspladsen seriøst, men mener også, at man skal opsøge det selv.

Du kender det sikkert godt. Solen skinner, og du sidder foran skærmen ved dit skrivebord og passer dit job. Du kigger længselsfuldt ud på de varme stråler, men når det endelig bliver din tur til at komme ud i den friske luft, er det blevet mørkt.

80% af vores sanseindtryk kommer via øjnene. Men hvor dagslys rummer cirka 5 millioner farver, udsender lysstofrørene i loftet kun 8-9 forskellige farver. Spørgsmålet er, om de få farver i lyset har betydning for, hvordan vi har det.

"Folk, der arbejder indendørs, får meget lidt dagslys i arbejdstiden. I store dele af året får de så lidt, at det kan påvirke deres mentale helbred", udtaler Henrik Kolstad til videnskab.dk. Som klinisk lærestolsprofessor ved Institut for Klinisk Medicin, Arbejdsmedicin, Aarhus Universitet, har han bidraget til et forskningsprojekt, der skulle afdække, hvordan forskellige typer medarbejdere bliver eksponeret for dagslys.

Studiet afslørede i korte træk, at:

• Folk, der arbejdede indendørs fik i arbejdstiden i gennemsnit 1000 lux om sommeren og 400 lux om vinteren.
  • Udendørsarbejderne fik til sammenligning 4-5 gange mere lys uanset årstiden.
  • Om dagen fik natarbejdere stort set den samme mængde lys som folk, der arbejdede indendørs.

Studiet er også en vigtig anledning til at sætte fokus på, hvor lidt lys vi får, hvis vi sidder inde på et kontor hele dagen, siger Klaus Martiny, klinisk forskningslektor på Institut for Medicin, Københavns Universitet, til Videnskab.dk.

"Der er altid minimum 10 gange mere lys udenfor end inde, og det ved folk ikke. Vores øjne tilpasser sig til at se svagere lysstyrker indendørs, men biologisk set lever vi lidt i mørke, når vi er indenfor", siger Klaus Martiny.

Henrik Kolstad anbefaler ifølge indeklimaportalen.dk, at vi udsættes for 2.500 lux (måleenhed for lys, red.) to timer i døgnet, men folk, der arbejder indendørs, får ifølge studiet kun 1.000 lux om sommeren og blot 400 om vinteren. Det manglende lys kan blandt andet påvirke vores humør og øge vores disponering for depressioner. En del af problemet kan dog løses ved, at vi indretter vores arbejdspladser og arbejdsdage anderledes.

Danske Bank tager det seriøst

Hos Danske Bank tager man et godt og sundt arbejdsmiljø meget seriøst. Det viser koncernens arbejde med Mental Health-agendaen, mener Birgit Skibsted, der er arbejdsmiljøchef i HR Legal.

"På de lokationer, hvor det kan lade sig gøre, har vi installeret automatisk lysregulering, der tilpasser sig dagslyset. På en lys og solrig dag er det elektriske lys dæmpet, så der bliver lukket mest muligt dagslys ind i lokalerne", fortæller hun.

Koncernen kan ikke lave om på, at arbejdet i den finansielle sektor som udgangspunkt foregår indendørs. Alligevel har de forsøgt at gøre det nemmere for medarbejderne at opsøge dagslys i forskellige arbejdssituationer.

"Der er gjort forskellige tiltag til en sundere hverdag, som også gør, at man kan få mere dagslys i løbet af arbejdsdagen", fortæller Birgit Skibsted. På flere lokationer er der for eksempel etableret 'walk and talk'-ruter, så det er nemt at holde mødet udenfor, forklarer hun.

"Vi opfordrer tillige medarbejderne til at skifte arbejdsstillinger i løbet af en arbejdsdag. Det kan for eksempel være ved at tage mobilsamtalen et sted med mere lys og at gå en tur i frokosten, så man får det gode lys midt på dagen", siger hun.

Kan forebygge vintertristesse

Det tunge humør og den træthed, som mange mærker om vinteren, kan muligvis skyldes manglende dagslys, men det er ikke endegyldigt bevist. Dog ved forskerne, at dagslys kan bruges til at behandle depression. Om vintertrætheden siger Klaus Martiny til Videnskab.dk:

"Hvis man spørger folk, hvordan de har det indenfor om vinteren, så siger de, at de får det dårligere, får mindre søvn, et ringere energiniveau og bliver i dårligt humør. Det er målt rigtig mange gange, og vi er ret sikre på, at det skyldes en ringe lyseksponering."

Birgit Skibsted henviser igen til, at det også er et individuelt ansvar at få dagslys.

"Det er selvfølgelig individuelt, hvordan lys og mørke påvirker den enkelte, og jeg er sikker på, at de fleste er meget opmærksomme på "at gøre noget", hvis energiniveauet falder, eller der er andre tegn på, at mørket påvirker negativt. Jeg har indtryk af, at rigtig mange medarbejdere cykler på arbejdet og herigennem får det gode lys om morgenen", afslutter Birgit Skibsted.