Python bider sig ind i C&I

14 medlemmer i C&I fik drømmen om et Python-kursus opfyldt på tillidsmandens initiativ.

20. nov. 2019
2 min

Programmeringssproget Python er et af verdens hurtigst voksende, og jo mere analytisk, arbejdslivet bliver i finanssektoren, jo mere breder sproget sig ud over sin oprindelige IT-faglighed. Med et navn, der er inspireret af Monty Python-universet, er en del af filosofien, at Python skal være sjovt at lære.

Ifølge Version2.dk estimeres Python i 2019 til at udgøre 20% af al programmering i verden, og sproget blev pludselig aktuelt for tillidsmand og Associate Director i Corporates & Institutions (C&I) Nicole van der Doe, da et nyt medlem efterspurgte muligheden for et kursus via Finansforbundet.

"Jeg forhørte mig blandt andre medlemmer i området samt Danske Markets, og da vi havde 10 interesserede, kontaktede jeg Finansforbundet, som med hjælp fra Dansk IT hjalp os med at finde en underviser", fortæller hun.

"Medlemmerne udpegede de moduler, der ville være mest interessante for dem, og ud fra det skræddersyede underviseren et kursus, som blev holdt den 1.-2. oktober."

Verden udvikler sig

For en medarbejder i C&I og Danske Markets er kodning ikke nødvendigvis en del af hverdagen, men det kan være en fordel at kende det, når man for eksempel laver analyser, fortæller hun.

"Verden udvikler sig, og det er rigtig vigtigt at kende til kodning og databehandling – også selvom man ikke bruger det hver dag", siger Nicole van der Doe.

Alle 14 pladser på kurset blev fyldt på 20 minutter, og Nicole har allerede 6 på venteliste til næste omgang. Alle kursisterne fik lov at deltage i arbejdstiden efter aftale med deres leder. Kurset var betalt af Finansforbundet og udbudt af Dansk IT.

Betaler sig at gå sammen

Python-kurset er blot ét eksempel på, hvad Finansforbundets medlemmer kan få lov at opleve, når de samler sig om et emne. Danske Kreds og Finansforbundet er meget lydhør for idéer og villige til at yde tilskud til kompetenceudvikling, når det giver værdi for en større gruppe medlemmer.

"Det var fantastisk for mig som tillidsmand at opleve, og jeg kunne samle medlemmerne om noget, der gav dem rigtig stor værdi", siger Nicole van der Doe.

Går du selv og drømmer om et kursus i programmering, personlig udvikling eller noget helt tredje, kan du se Finansforbundets kurser på finansforbundet.dk eller tjekke Finanskompetencepuljens udbud på finanskompetencepulje.dk.

Finder du ikke det, du søger, kan du altid kontakte Danske Kreds og høre om mulighederne for at samle medlemmerne og få tilskud til at arrangere et kursus – også selvom du ikke er tillidsmand.