Videreuddannelse for tillidsvalgte

Finansforbundets videreuddannelse kan give dig gennemslagskraft og gøre dig til en attraktiv samarbejdspartner for ledelsen.

Videreuddannelsen er et tilbud til dig, der vil holde dig opdateret og blive endnu dygtigere til at udføre dit tillidshverv. Du kan også tage forløb med ECTS-point, som kan overføres til andre uddannelsesforløb på akademiniveau.

Deltagere

Du kan deltage på videreuddannelsen, hvis du har gennemført Grunduddannelsen. I Det er også muligt, at du som tillidsvalgt kan tage forløb på videreuddannelsen, selv om du ikke har gennemført Grunduddannelsen.

Dvs., at videreuddannelsen er for:

• Tillidsrepræsentanter, der har gennemført Finansforbundets grunduddannelse.
  • Arbejdsmiljørepræsentanter, der har gennemført arbejdsmiljøuddannelsens modul 1 og 2.
  • Medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer og/eller medlemmer i samarbejdsudvalg.

Er du formand for en faglig personaleforening, og har du ikke taget grunduddannelsen for tillidsrepræsentanter, kan du også få adgang til udvalgte kurser. Det gælder fx sagsbehandleruddannelsen.

Indhold på videreuddannelsen

Tilbuddene i videreuddannelsen favner bredt indenfor:

• Funktion og rolle
  • Politik og medlemskontakt
  • Ledelse
  • Forhandling
  • Kommunikation og samarbejde
  • Trivsel og arbejdsmiljø

Se alle aktuelle kurser og tilmeld dig

På videreuddannelsens kurser kan du samlet optjene 35 ECTS-points, som du kan overføre til andre forløb på akademiniveau. 60 ECTS-point giver dig en hel akademiuddannelse.

Spørgsmål til videreuddannelsen

Hvordan og hvor får jeg ECTS-points?

På videreuddannelsen kan du også tage uddannelsesforløb på akademiniveau med ECTS-point. Du kan samlet optjene 15 ECTS-points, som du kan overføre til andre uddannelsesforløb på akademiniveau. Det vil sige, at du kan kombinere dem med andre uddannelsestilbud uden for Finansforbundet og på den måde sammenstykke en hel akademiuddannelse.

Videreuddannelsen giver dig adgang til disse forløb med ECTS-point:

• Procesfacilitering – 5 ECTS-point
  • Coaching i organisationer – 10 ECTS-point

Hvis du er tillidsrepræsentant og har taget Grunduddannelsen, har du også haft mulighed for at tage modulet 'Ledelse i praksis', der tæller 10 ECTS-point.

Hvordan kan du bruge dine ECTS-point til en akademiuddannelse?

En akademiuddannelse er en kort videregående uddannelse. Med akademiuddannelsen får du anerkendt din erhvervserfaring som en del af din efteruddannelse. Modulerne tæller nemlig 60 ECTS-point, og din erhvervserfaring (på minimum to år) tæller også 60 ECTS-point. En akademiuddannelse svarer derfor til en kort videregående uddannelse på i alt 120 ECTS-point. Du har derfor taget en hel akademiuddannelse, når du har optjent 60 ECTS-point.

Kilde: AU-guiden

Akademiuddannelsen består af minimum fem fagmoduler og et afgangsprojekt. Uddannelsen er kompetencegivende, og du opnår for visse linjers vedkommende adgang til HD 2. del eller andre diplomuddannelser.

Du kan også vælge at sammensætte dit helt eget uddannelsesforløb, når du tager en akademiuddannelse uden profil.

​Hvor længe varer kurserne?

Kurserne på videreuddannelsen varer 1-2 dage. Der er enkelte kurser, som er bygget op via flere moduler og strækker sig over flere dage.

Du kan se antallet af dage i beskrivelsen af de enkelte kurser.

Hvordan tilmelder du dig?

Hvis du ønsker at deltage i et af tilbuddene i videreuddannelsen, skal du aftale tidspunktet med din nærmeste leder.

Når du har lavet en aftale med din leder, kan du tilmelde dig her på hjemmesiden.

Hvad skal du vide om det praktiske?

Du har mulighed for at få kørselsgodtgørelse, når du deltager i Finansforbundets videreuddannelse.

Standardoverenskomsten (STOK) giver ret til at deltage med fuld løn, men der kan være forskelle i de enkelte virksomhedsoverenskomster (VOK) samt overenskomst for assurandører. Du kan bør derfor kontakte din lokale kreds for at høre om mulighederne for at deltage i kurserne med fuld løn.

Læs mere om, hvad du kan få refunderet, og hvordan du gør – DER ER RETTELSER TIL DENNE UNDERSIDE

Tilskud til særlige uddannelsesprojekter

Sådan tilmelder du dig

Du er velkommen til at ringe til Torben Folke Månsson, konsulent.

Du kan også skrive til tfm@finansforbundet.dk.