Jeg gør mig synlig overfor kollegerne

Senest har Pia Juul Brønnum, der er tillidsrepræsentant i Danske Markets, stået for et succesfuldt arrangement i arbejdstiden med erhvervspsykolog.

29. okt. 2019
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk
​"Hvis bare kollegerne kendte til alt det, de kan få ud af medlemskab i Finansforbundet".
- Pia Juul Brønnum, Danske Bank

Pia Juul Brønnum har gjort det til sin mission at flere skal vide mere om netop det. Hun var selv ansat i 21 år i Danske Bank, hvor hun arbejder som Senior Valutarådgiver, før det rigtig gik op for hende.

"Jeg betalte troligt mit kontingent, men havde aldrig benyttet mig af tilbud fra forbundet eller for alvor været opmærksom på, hvad der var på hylderne. Så nu prøver jeg at gøre mine kolleger opmærksom på det".

Derfor tager hun jævnligt tager en runde på arbejdspladsen og gør både medlemmer og potentielle medlemmer opmærksom på, hvad de går glip af.

"Det bliver altid godt modtaget. Samtidig får jeg et tættere forhold til flere kolleger ved at gå rundt og høre, hvordan det går. Nogle kendte jeg ikke på forhånd", fortæller Pia Juul Brønnum, der er tillidsrepræsentant for omkring 110 medlemmer og desuden kolleger til mange, der ikke er medlemmer.

"Jeg spørger dem, om de er med på at blive ringet op for at høre lidt nærmere om fordelene. Og det siger de som regel ja til", siger valutarådgiveren, der har hvervet omkring 30 nye kolleger på den måde.

Gennemslagskraft

Da hun for to et halvt år siden meldte sig på banen som tillidsrepræsentant, var det i første omgang mest ud fra en tanke om, at det kunne udvikle hendes egne kompetencer i nye retninger efter mange år i banken.

"Og det har virket efter hensigten, andre lægger også mærke til det. Fx var der en leder, der konstaterede overfor mig, at jeg altid har været respekteret, men at jeg har fået større gennemslagskraft."

Hun har også fået større arbejdsglæde, for selv om der er en del mindre sjove sager knyttet til tillidsrepræsentantsrollen i Danske Markets, finder hun værdi i at gøre en forskel, når folk er pressede. Men hun vil også gerne være en tillidsrepræsentant, der er synlig i andet end tilspidsende situationer, og hun inviterede sidste år kollegerne til at høre om Finansforbundets kompetence- og karrieresamtaler.

"Det var en stor succes, så jeg vil gerne gøre det til noget årligt tilbagevendende. I år har vi haft erhvervspsykologen Henrik Lesley til at holde oplæg og samtidig gjort opmærksom på, hvad man kan få ud af at bruge de nye samtaler i banken 'My Talk' til egen udvikling", fortæller Pia Juul Brønnum, der samarbejdede med Finansforbundet om arrangementet.

Hvis som tillidsvalgt vil gennemføre noget tilsvarende, kan du sparre med konsulent Susanne Grantzau i Finansforbundet SG@finansforbundet.dk

Eller måske kender du en kollega, der kunne blive inspireret til at se sig selv i rollen som tillidsvalgt? Det er det rigtige tidspunkt at gribe fat i ham eller hende nu, hvor de fleste tillidsvalg finder sted.

Vil du gennemføre noget tilsvarende?

Som tillidsvalgt kan du sparre med konsulent Susanne Grantzau i Finansforbundet SG@finansforbundet.dk