Hul igennem til de unge

Unge, potentielle medlemmer er atter klar til at lytte til de klassiske argumenter for at melde sig ind i Finansforbundet. Den oplevelse har områdetillidsrepræsentant Tommy Rosenlind, Danske Bank.

”Hvor mange her i salen er under 30 år?”

Ganske få hænder røg i vejret, da spørgsmålet blev stillet på mandagens ekstraordinære landsmøde i Finansforbundet i Aalborg. Det er en udfordring at nå de unge og få dem til at vælge fagforeningen til, men chefanalytiker Tommy Rosenlind, der som områdetillidsrepræsentant var blandt de delegerede fra Danske Bank, har gode erfaringer med at engagere de unge.

”Min oplevelse er, at unge igen er blevet mere modtagelige for de værdier, der ligger i fagforeninger. Jeg tror det hænger sammen med det fokus, der er på det bæredygtige og den solidaritet og styrke, der ligger i at gøre ting sammen – både, når det gælder affaldssortering og fagligt fællesskab”, siger Tommy Rosenlind.

Han fortæller ofte unge nyansatte historien om fagbevægelsen i korte træk - og møder lydhørhed.

”Mange kender ikke historien og ved ikke, hvilken rolle fagbevægelsen har i opbyggelsen af vores fine velfærdssamfund”, konstaterer han, der selv er søn af håndværkere og vokset op med, at fagforening er noget helt basalt og naturligt.

”Da jeg selv blev bankelev for mange år siden, fik jeg en kontrakt og skulle samtidig lige skrive under på at være medlem af fagforeningen. Det er ikke længere lige naturligt for alle, men jeg har aldrig været bange for at sælge medlemskabet ind til nyansatte. Vi har meget at byde på”.

Forventede fyringer

Det var og er et ønske om at bevare og styrke fagforeningen, der ligger bag Tommy Rosenlinds lyst til, i flere omgange, at gå aktivt ind i det faglige arbejde. Han var også tillidsrepræsentant, da han som yngre arbejdede i en filial som rådgiver, i dag er han i hovedsædet områdetillidsrepræsentant for omkring 600 potentielle medlemmer, en blanding af danske og litauiske ansatte. Desværre har det også givet ham en del erfaringer med fyringer, da han jævnligt er med som bisidder.

”Min opgave er at lytte og være der for det menneske, der måske bliver meget chokeret, når hverdagen med et falder fuldstændig sammen. Jeg stiller efter fyringen, når chefen er gået, åbne spørgsmål om, hvordan de har det, og jeg fortæller om min erfaring med, at de fleste hurtigt kommer videre, selv om det virker så voldsomt i øjeblikket. De får også mit private telefonnummer, som de må ringe på når som helst”.

Tommy Rosenlind har dog også mange gange erfaret, at ikke alle er lige overraskede over, at de bliver fyret:

”Nogle har nærmest siddet og ventet på, at det ville ske. Jeg kan ikke lade være at undre mig over, at de ikke har gjort noget for at gøre det sværere for banken at vælge dem. Jeg tror, det handler om, at de simpelthen ikke har tid til at forholde sig til at dygtiggøre sig”.

Derfor ser han også en større opgave i at trænge bedre igennem til alle medlemmer med beskeden om, at sørge for at bygge på sine kompetencer:

”Mange beskæftiger sig ikke med det, før det er for sent. De fleste har heller ingen viden om, hvad Finansforbundet har på hylderne af kurser og karrieresamtaler med mere. Vi skal blive endnu bedre til at kommunikere det ud”.