Hos os er alderen ikke vigtig

Fællestillidsrepræsentant i Middelfart Sparekasse slipper for at arbejde for det, der andre steder må kæmpes hårdt for. Modne kolleger har altid været en naturlig del af medarbejderstaben, fortæller Rikke Jakobsen.

24. jan. 2022
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

Fællestillidsrepræsentant i Middelfart Sparekasse Rikke Jakobsen oplever, at omverdenen er blevet vældig interesseret i, hvad de gør rigtigt i forhold til de erfarne medarbejdere i sparekassen, efter at den blev kåret til landets bedste arbejdsplads for seniorer for et par år siden. Sparekassen deltager således i et forskningsprojekt forankret på Københavns Universitet om en god afslutning på arbejdslivet, og så sent som i weekenden var der stor omtale i Politiken af sparekassen, der ikke skeler til alder.

”Sagen er, at det altid har været sådan her hos os. Da jeg blev ansat for 12 år siden, var det ikke unaturligt at se kolleger over 70 år passe deres arbejde, og det var almindelig viden, at man med tiden kunne få en retrætepost, hvis man havde lyst til det. Den del har ændret sig, der er ingen retræteposter længere, men til gengæld mange erfarne medarbejdere, der har masser af energi til at udvikle sig hele arbejdslivet”.

I sektoren er gennemsnitsalderen 44,2 år, men i sparekassen er den 49,8 år, og hver tredje af de i alt 480 medarbejdere er 55 år eller ældre.

Rikke Jakobsen har derfor ikke behov for at bruge kræfter på at arbejde for at flytte ledelsens syn på erfaren arbejdskraft, som man bruger meget energi på andre steder.

”I det hele taget har vi en god ramme at arbejde ud fra som tillidsvalgte i Middelfart Sparekasse, men der er jo altid noget at tage fat på i forhold til trivsel, og vores input bliver taget meget alvorligt”.

Det er en del af grunden til, at 55-årige Rikke Jakobsen har været glad for sin post som tillidsvalgt, som hun har haft i omkring ni år – hun trådte ind, da en kollega blev leder og derfor ikke længere kunne være tillidsrepræsentant.

Nyt job efter uddannelse

Senere sad hun også i bestyrelsen for Finansforbundet Kreds Vest i en årrække, men arbejdsbyrden blev for voldsom, da hun tog initiativ til et nyt projekt og skulle have det op at flyve: personalebanken.

Faktisk fik hun indirekte det nye job som resultat af sin karriere som tillidsrepræsentant, for hun tog i den forbindelse adskillige uddannelser i Finansforbundets regi, blandt andet en master i forhandling. Hun fordybede sig her i muligheden for at skabe en personalebank i sparekassen, og da hun foreslog at gøre en sådan bank til virkelighed, fik hun grønt lys fra sin ledelse.

”Jeg kom fra erhvervsrådgivning, og der var meget, jeg ikke vidste noget om - jeg skulle blandt andet lægge en forretningsplan og var i begyndelsen alene om at skabe personalebanken. Det var en stor mundfuld og meget lærerigt og spændende. Men jeg må indrømme, at jeg har savnet arbejdet i kredsen, efter jeg forlod det, selv om det var nødvendigt for at få tingene til at hænge sammen”, siger fællestillidsrepræsentanten, der fortsat er meget optaget af det faglige arbejde.

”Det betyder meget for mig at være en del af det. Både i forhold til kollegerne og i forhold til alt det, det giver mig i form af uddannelser, netværk og andre oplevelser”.