Menu luk

Problemløsning i IT

Tidspunkt
26. nov 2020 - 27. nov 2020
Afholdelsessted
Finansforbundet
Applebys Plads 5
1411 København K
Format Kursusforløb
tilmeldingsfrist 23. oktober 2020
Pris 1.150,00 kr.
Målgruppe It-ansatte
Åben
26

Kurset giver dig praktiske redskaber til at identificere og løse problemer. Metoden kan anvendes til alle typer af problemer, og på dette to-dages-kursus dykker vi ned i, hvordan man med metoden konkret kan løse IT-problemer både hurtigere og bedre.

Udbytte for kursist og organisation

Efter dette kursus vil deltagerne kunne registrere, prioritere og kategorisere IT-problemer korrekt. Derudover vil kursisterne være klædt på til at undersøge problemer og identificere problemers Root Cause. Deltagerne vil ligeledes være i stand til at løse problemer, herunder identificere løsningsalternativer og vælge den bedste løsning for virksomheden. En løsning, der giver store gevinster for enhver organisation.

Program

Dag 1

09.00 Fundamental viden om Problem Management

Grundlæggende forståelse af problemer

Hvad er et IT-problem?

Problem management vs. Incident management – og sammenhæng med ITIL

PTPM – metoden i hovedtræk

Sådan kan systematisk problemløsning forbedre løsningstid og Root Cause analyse

Faldgruber og udfordringer

11.00 Problemidentifikation

Sådan identificerer du problemer via teknikker anbefalet af ITIL

Formlen for den gode problembeskrivelse

12.00 Frokost

12.45 Årsagsanalyse

Spørgeteknik

5W2H- og PUST-modellerne

Indsamling og strukturering af information

Adskille fakta og fiktion

Find og bekræft Root Cause

16.00 Tak for i dag

Dag 2

09.00 Opsummering fra i går

09.30 Årsagsanalyse fortsat

10.30 Valg af løsning

Spørgeteknik

Identifikation af mulige løsninger

Identifikation af fordele og begrænsninger ved hver løsning

Prioriter løsninger, og vælg den/de bedste løsning(er)

12.00 Frokost

12.45 Risikostyring

Identificer risici og faldgruber ved implementering

Udarbejd Risk Heatmap

Reducer eller eliminer risici

Læg plan for implementering

14.00 Problem Management i egen virksomhed

Hvor skal jeg starte?

Faldgruber og hvordan man undgår dem

Next step

16.00 Afrunding og tak for i dag

Form:

Kurset gennemføres som en blanding af teori og praktiske øvelser med indbyggede cases. Kurset bliver afholdt fysisk, hvis det er muligt, men du kan også deltage online. Underviseren vil selvfølgelig indlægge pauser mv. undervejs.

Målgruppe & forudsætninger:

Kurset henvender sig både til ledere og medarbejdere i IT-afdelinger, som har fokus på at finde fejl og løse IT-problemer. Deltagerne skal have en generel viden om IT.

Underviser

Johnny Jensen, direktør, Peopleteam
Johnny har mere end 20 års praktisk erfaring med IT Service Management og er ekspert inden for IT-problemløsning.

Johnny er desuden ITIL Expert, akkrediteret ITIL instruktør og er en særdeles erfaren underviser, ligesom han har stort erfaring med IT-afdelinger og personaleledelse. Johnny formår på en særlig måde at gøre stoffet praktisk anvendeligt og nærværende.

Dette kursus udbydes i samarbejde med DANSK IT, Danmarks største uafhængige forening for it-professionelle og it-brugere.

Vi gør opmærksom på, at navn, mailoplysninger, titel og virksomhedsnavn på alle tilmeldte til dette arrangement vil blive videregivet til underviser, kursusudbyder og konferencested til brug for deres afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere.



Johnny Jensen

 

Kontakt kursusadministrator