ITIL® 4 Foundation

Målgruppe It-ansatte
Venteliste
07

Få seneste viden om verdens mest udbredte service management rammeværk – nu i den allernyeste version. På dette to-dages-grundkursus får du en grundig indføring i ITIL med særlig vægt på struktur, grundlæggende koncepter og terminologi.

Varighed:

2 dage – begge dage 9-17

Formål:

ITIL hjælper organisationer og personer til at optimere værdien af it- og digitale services. ITIL giver tydelige retningslinjer til serviceleverandører, der ønsker at understøtte sine kunder og brugeres digitale behov. ITIL er både et fælles sprog for IT-professionelle – og et internationalt anerkendt rammeværk for at levere gode digitalt understøttede services. ITIL er samtidig en omfattende og veldokumenteret praktisk guide med beskrivelser af stort set alle typer af opgaver, som en serviceleverandør står overfor.

Kurset afsluttes med den nye ITIL® 4 Foundation certificering.

Kursusindhold:

ITIL 4 giver et praktisk og fleksibelt grundlag for digital transformation af enhver organisation. ITIL 4 bidrager med en operationel og end-to-end digital model til levering og drift af produkter og IT services. ITIL 4 gør det muligt for IT-afdelingen at spille en større og mere afgørende rolle i forbindelse med forretningsstrategien. Derudover giver ITIL 4 også et overordnet end-to-end perspektiv, der integrerer både DevOps, Lean IT og agil udvikling.

Den nye ITIL 4 Foundation giver - som forrige version - deltagerne alle de grundlæggende forudsætninger for at arbejde med IT service management. Det vil sige forståelse for både ITIL® 4’s IT service management framework, sprog og koncepter.

Efter certificering får du adgang til My ITIL®.Her har du adgang til praktiske eksempler, guides og firmacases, som du kan bruge i et helt år efter dit kursus.

Program:

ITIL 4 koncepter og principper

• Service management nøglekoncepter
  • Hvordan man som organisation skaber værdi ved at styre resultater, omkostninger og risici
  • Betydningen af servicerelationer
  • ITIL nøglekoncepter
  • De fire dimensioner i ITSM
  • SVS – Service value system
  • Service value chain
  • Guiding principles – filosofi og anvendelse

Practices (videreudvikling af processer)

• Introduktion til ITIL praksisser
  • Definition af nøgletermer i 7 ITIL praksisser
  • Formål med 15 af de 34 ITIL praksisser
  • Yderligere detaljer vedrørende:
  • Service desk
  • Incident management
  • Problem management
  • Service level management
  • Service request management
  • Change control
  • Continual Improvement

Målgruppe:

Kurset henvender sig til alle, der arbejder med ledelse og styring af it-services. Kurset er blandt andet relevant for:

Alle it-professionelle, der indgår i it-organisationens serviceprocesser

• It-ledere
  • Procesejere og -managere
  • Enterprise arkitekter
  • Service- og kundeansvarlige
  • Service management konsulenter
  • Projektledere

Forudsætninger:

Der er ingen formelle adgangskrav til kurset, men det er en god idé at have en generel forståelse for hverdagen i en IT-organisation. Derudover har tidligere deltagere erfaring for markant bedre eksamensresultater, hvis man bruger tid på forberedelse inden kurset, koncentrerer sig fuldt ud under kurset samt, at man afsætter tid til hjemmearbejde mellem kursusdagene.

Materiale:

Vi bruger ægte e-materiale, der er udviklet til formålet – ikke blot en pdf – og opnår derved en række fordele:

Online app med mange hundrede spørgsmål til eksamenstræning - både åbne spørgsmål og eksamensspørgsmål

Interaktivt materiale, der kan anvendes på PC, tablet og mobiltelefon, og både online og offline versioner er tilgængelige.

Dine egne noter i materialet synkroniseres på tværs af dine enheder.

Godt for miljøet, da der ikke skal printes 100-vis af sider, der kun har en kort “gemmeværdi.”

Da vi bruger e-materialer skal du selv medbringe din egen PC til både kursus og eksamen.

Eksamen

Eksamen foregår på kursets sidste dag ca. kl. 15. Eksamen foregår online, så du skal medbringe PC med mulighed for at gå på internettet. Eksamen varer 75 minutter og er uden hjælpemidler. Den består af 40 multiple choice spørgsmål. For at bestå eksamen skal du have 65 procent rigtige svar (26 korrekte ud af 40 spørgsmål). Ved beståelse modtager du et certifikat.

Ved elektronisk eksamen får du dit foreløbige resultat umiddelbart efter testen. Når resultatet er blevet endeligt godkendt (typisk inden for 5 hverdage), får du tilsendt dit certifikat pr. mail. Har du ikke modtaget dit certifikat senest fem hverdage efter eksamen, er du velkommen til at kontakte os.

Underviser:

Kurset undervises af Johnny Jensen.

Johnny er stifter af og partner i Peopleteam. Peopleteam er akkrediteret af PeopleCert til at udbyde kurset ITIL® 4 Foundation. Johnny har mere end 20 års praktisk erfaring med IT Service Management. Johnny besidder de højeste certificeringer inden for ITIL 4, V3 og V2, og er dertil akkrediteret instruktør indenfor både ITIL, systematisk problemløsning, god kommunikation og excellente serviceoplevelser. Johnny er en særdeles erfaren og efterspurgt underviser, ligesom han har stort erfaring med Service desk og praktisk incident/problem/knowledge management samt personaleledelse. Johnny formår på en særlig måde at gøre stoffet praktisk anvendeligt og nærværende.

Dette kursus udbydes i samarbejde med Dansk IT, Danmarks største uafhængige forening for it-professionelle og it-brugere.

Vi gør opmærksom på, at navn, mailoplysninger, titel og virksomhedsnavn på alle tilmeldte til dette arrangement vil blive videregivet til underviser, kursusudbyder og konferencested til brug for deres afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere.

ITIL® is a registered trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved. The Swirl logo™ is a trade mark of AXELOS Limited, used under permission of AXELOS Limited. All rights reserved.

Johnny Jensen

Kontakt kursusadministrator