Menuluk

Hvad betyder dataetik for mig?

31. aug 2020, 13.00 - 15.00
Afholdelsessted
Format Webinar
tilmeldingsfrist 27. august 2020
Pris Gratis
Målgruppe It-ansatte
Åben
31

På dette minikursus bliver du klædt på til at forstå og være mere opmærksom på de dataetiske dilemmaer, der kan opstå i din hverdag og i din arbejdssituation.

Hvorfor skal jeg forholde mig til dataetik?

I de senere år har dataetik fået en større og større opmærksomhed. Nye dilemmaer er kommet til, som vi som samfund og som individer ikke tidligere har skulle forholde os til. Den teknologiske udvikling giver os et væld af nye muligheder, der kan gøre vores liv og hverdag lettere og bedre, men anvendelsen af de store datamængder skaber også en række dilemmaer, som vi bør være fortrolige med, hvis vi stadig ønsker selv at styre i hvilken retning vores samfund skal udvikle sig, og ikke vil overlade det ukritisk til teknologiernes formåen.

Dette minikursus giver en indføring i dagens dataetiske dilemmaer i vores egen hverdag, i vores professionelle virke og i vores demokratiske samfund. Som deltager vil du blive inviteret til en diskussion af konkrete dilemmaer og klæde dig på til at være mere opmærksom på de dataetiske dilemmaer, der opstår i din hverdag og i din arbejdssituation.

Varighed: 2 timer. Mulighed for 15 minutters personlig coaching efterfølgende.

Tidspunkt: 31. august, klokken 13-15.

Sted: Online via softwaren Zoom

Det får du:

Login & Learn er en ny række af online-minikurser fra Dansk IT. Du får et knivskarpt oplæg og inspirerende øvelser faciliteret af en faglig kompetent underviser.

Kurset afholdes online via Dansk IT's virtuelle platform, Zoom, så du kan deltage fra både pc, tablet og smartphone.

Efter kurset er der muligheden for at få 15 minutters personlig coaching.

Målgruppe:

Kurset henvender sig til dem, der gerne vil forstå, hvad de nye teknologier og den store mængde data giver os af dataetiske dilemmaer og som man gerne vil være bedre til at kunne navigere i og være mere bevidst om i sin hverdag og forstå, hvad man skal være opmærksom på, når man arbejder med data, bruger data til at forudsige personers adfærd, anvender algoritmer til at beslutningsunderstøtte og selv afleverer sine data.

Underviser:

Rikke Hvilshøj er direktør i Dansk IT og blev sidste år udpeget til at sidde i regeringens nye Dataetiske Råd. Rikke har en fortid i politik, bl.a. ti år i folketinget heraf tre som minister. Rikke har således stor og bred indsigt i den offentlige sektor og stor erfaring med at sætte nye udfordringer og spørgsmål ind i et samfundsmæssigt perspektiv og ud til det enkelte individ.

Rikke har de seneste 2 ½ år beskæftiget sig med de dataetiske spørgsmål dels på baggrund af Dansk IT’s udarbejdelse af 18 dataetiske anbefalinger og gennem sit medlemskab af Dataetisk Råd. Rikke har således holdt en del foredrag om emnet.

Praktiske oplysninger:

Du vil modtage en mail med flere praktiske oplysninger ca. 1 uge før kursusstart.

Dette kursus udbydes i samarbejde med DANSK IT, Danmarks største uafhængige forening for it-professionelle og it-brugere.

Vi gør opmærksom på, at navn, mailoplysninger, titel og virksomhedsnavn på alle tilmeldte til dette arrangement vil blive videregivet til underviser, kursusudbyder og konferencested til brug for deres afvikling af arrangementet. Vi deler ikke dine oplysninger med de øvrige kursusdeltagere.

Kontakt kursusadministrator