Menuluk

Sara lærte at stille sig op og tage ordet

At blive vurderet af andre og svare på kritiske spørgsmål har været en kæmpe udfordring for Sara. I dag gør hun det med glæde i sit job som leder i Nordea. Hun har også lært, at man ikke behøver at være en anden udgave af sig selv for at være leder. Tværtimod er det en stor fordel at være sig selv.

Spejl Dig I Andre (Sara)
  • Saras vej til ledelse

  • Samtale

    Opfølgning på elevsamtale

    Samtale

    Opfølgning på elevsamtale

    Under uddannelsen har bankelever en række planlagte samtaler, hvor de får feedback på deres arbejde og udvikling. Samtalerne handler bl.a. om, hvad eleven gør godt og kan gøre bedre.

  • Samtale

    Feedback fra leder i Nordea

    Samtale

    Feedback fra leder i Nordea

    ”Lidt vand til turen – godt gået i dag. Vi har brug for sådan nogen som dig. Tak. Go’ weekend. Mvh Morten”.
    Sådan stod der på en post-it, som Sara fik fra sin leder, da hun på eget initiativ havde hjulpet et andet team.

    Sara Seddel
  • Uddannelse

    Akademiuddannelse i ledelse

    Uddannelse

    Akademiuddannelse i ledelse

    ’Ledelse i praksis’ er et fag på akademiuddannelse på Cphbusiness, hvor du får styrket dine ledelsesmæssige kompetencer og bliver klædt på til at kunne vurdere, hvilke af fagets redskaber, der er relevante at bruge i konkrete ledelsessituationer.

  • Kurser

    Kurser og arrangementer i Finansforbundet

    Kurser

    Kurser og arrangementer i Finansforbundet

    Fra ’Disrupt dig selv’ til ’Sådan bekæmper vi hvidvask’. Finansforbundet holder løbende arrangementer og kurser, der er skræddersyet til ledere og medarbejdere i den finansielle sektor.

  • Netværk

    Finansforbundets ledernetværk

    Netværk

    Finansforbundets ledernetværk

    I Finansforbundets ledernetværk kan du hente inspiration og få sparring fra andre ledere i det finansielle område på tværs af virksomheder. Der er både udviklingsnetværk for nye ledere og netværk for ledere af ledere.

  • Netværk

    Bestyrelsesmedlem i Network of Young Academics (NYA)

    Netværk

    Bestyrelsesmedlem i Network of Young Academics (NYA)

    Network of Young Academics (NYA) er et netværk for de unge akademiker-medlemmer i Finansforbundet, som har lyst til at møde andre unge akademikere på tværs af finansvirksomhederne. Det er et levende netværk med masser af aktiviteter, der støtter dig og din karriere.

  • Event

    Coding & cocktails

    Event

    Coding & cocktails

    Event i Network of Young Academics (NYA), hvor deltagerne bl.a. lærer at lave en app og får basale begreber inden for programmering serveret sammen med en cocktail eller to.

At blive vurderet af andre og svare på kritiske spørgsmål har været en kæmpe udfordring for Sara. I dag gør hun det med glæde i sit job som leder i Nordea. Hun har også lært, at man ikke behøver at være en anden udgave af sig selv for at være leder. Tværtimod er det en stor fordel at være sig selv.
Sara brød sig ikke om at stille sig op foran andre og blive vurderet. Faktisk havde hun så svært ved det, at hun besvimede under en eksamen i folkeskolen. Så ved de følgende eksamener sad hun på gulvet for at undgå at falde ned og slå sig. I dag står 31-årige Sara Rosenlund Jacobsen i spidsen for cirka 30 medarbejdere i Nordeas danske afdeling for behandling af potentielle højrisikokunder.

Hun stiller sig ofte op, tager ordet og svarer på spørgsmål – og finder ligefrem glæde i at gøre det. ”Det med at stille sig op, fremlægge en retning og skulle besvare til tider kritiske spørgsmål har været min største udfordring”, fortæller Sara, som er bankuddannet og har fundet vejen til lederjobbet via et miks af bl.a. ikke at føle sig på den rette hylde, personlig udvikling og opfordringer fra chefer med blik for hendes lederpotentiale.

Brød sammen over ’bøffen’

Sara er uddannet hos Nordea i barndomsbyen Odense. ”Der var humor og godt socialt sammenhold. Jeg blev taget alvorlig fra første dag – ingen kunne se, at jeg var elev. Hverken på mails eller mit navneskilt. Afvekslingen mellem bank og skole passede perfekt til mit temperament: jeg lærte noget og kunne straks bruge det i praksis”, fremhæver hun. Men der var lige det med at stille sig frem og blive vurderet: Ved en af elevsamtalerne fik Sara den klassiske burger-model serveret med to gange positiv feedback og så en bøf i midten med en ting, hun kunne gøre bedre. Feedback’en gik på, at hun ved en fremlæggelse for de andre ikke havde forberedt sig. Det var i hvert fald den undskyldning, hun kom med. I virkeligheden havde hun forberedt sig ned til mindste detalje, men turde ikke at stille sig op foran kollegerne og fremlægge noget. Tænk nu, hvis det var forkert … Sara brød grædende sammen over ’bøffen’ og fik først øje på alle de positive ting, da lederen efterfølgende tog en snak med hende. Oplevelsen satte sig i hende og er en af de situationer, hun i dag tænker tilbage på med et lille smil på læben. Det var et vigtigt skridt på rejsen til at turde stille sig op og svare på kritiske spørgsmål fra andre, så skrækken for at gøre det ikke skulle styre hendes fremtidige karriere.

Frivilligt arbejde gav ny energi


Da Sara var færdiguddannet, arbejdede hun nogle år som backoffice medarbejder for Markets i Nordea i Taastrup. Jobbet var ensformigt og bød ikke på store udviklingsmuligheder, og oven i pendlede Sara frem og tilbage til Odense, indtil hun fik en andelsbolig i Taastrup for at undgå den trættende transport. ”Jeg havde jo intet liv”, husker hun. Kollegerne hastede hjem til deres familier efter fyraften, så der var ikke meget socialt at komme efter i banken. Sara lagde derfor energi i andre sider af sit liv og blev bl.a. frivillig i Ventilen, som er et mødested for ensomme unge. ”Jeg valgte bevidst noget, som jeg følte, jeg selv kunne relatere til. Jeg har ikke selv været langvarig ensom, men alle har på et tidspunkt oplevet følelsen af ensomhed”, konstaterer hun.

En lille seddel med stor betydning


Sara kom på jobrotation i en anden afdeling i Nordea, men hun følte stadig ikke, at hun var landet i det rette job. ”Jeg overvejede at skifte branche – måske skulle jeg blive falckredder eller begynde at læse igen”. Men inden det kom til et brancheskift, fik en lille seddel stor betydning for Sara. ”Min leder havde sat en rosende post-it på min pind, efter jeg på eget initiativ havde smidt hvad jeg havde i hænderne for at hjælpe en anden afdeling med en opgave. Sedlen har jeg stadig, for den var med til at åbne mine øjne for, at ledelse kunne være noget for mig”. Der skulle dog endnu et jobskifte til, før Sara tog sit spirende cheftalent alvorligt. ”Det nye job handlede om compliance, som alle sagde, var det nye sorte. Jeg anede ikke, hvad det var, men det lød da fedt at skulle bekæmpe økonomisk kriminalitet”. Jobbet var spændende – i cirka tre uger. ”Det passede slet ikke til mit temperament og gav mig ingen energi. Derfor besluttede jeg, at nu måtte jeg tage det med ledelse mere seriøst, så jeg begyndte på en akademiuddannelse, hvor første fag var ledelse i praksis”. Undervisningen var spændende, og på jobbet tog Sara mere og mere ansvar for at løse problemer. Det viste sig nu at være en stor fordel, at hun kendte de interne systemer i banken godt, og hun kunne mærke, at det, hun blev motiveret af, også gav andre værdi. Saras indsats blev bemærket af hendes leder, som selv stod i spidsen for to teams. Sara blev udnævnt som leder af det ene af dem, hvilket krævede rejser frem og tilbage til Odense: ”Det var hårdt at være nyudnævnt leder som den yngste i teamet og ikke have nogle lederkollegaer at støtte sig til. Dog joker jeg ofte med, at det var endnu hårdere at flytte hjem til mine forældre hver uge fra tirsdag til fredag …”

Vigtigt at være sig selv som leder

I det halve år som teamleder lærte Sara at give klare meldinger og samtidig lytte til forbedringer. Hun fik erfaring i at stå inde for sine synspunkter og tage svære samtaler. ”Og så fandt jeg ud af, at man ikke behøver at være en anden udgave af sig selv for at være leder. Faktisk er det en stor fordel at være sig selv, for så er man autentisk”. Alligevel var hun glad, da hun fik mulighed for igen at blive en del af et team i København og sparre med sine kollegaer. Dog varede lykken kort, da chefen blev fyret og en ny blev placeret på pladsen. ”Vi var slet ikke enige om, hvordan afdelingen skulle ledes, og min motivation til at fortsætte med at udvikle mig som leder forsvandt på blot et par måneder.” Sara lærte dog, hvor vigtigt det er at lytte til sin mavefornemmelse og agere på den, så hun gik til chefen med en klar besked: Enten skulle han finde en ny rolle til hende, eller også ville hun finde et nyt job. Det blev til en ny rolle, som betød at hun arbejdede tættere sammen med chefen og efterhånden overtog mange af hans opgaver - på nær ledelse. ”Jeg troede, at det ville være en befrielse ikke at være leder, men det var det ikke. Jeg manglede at være noget for nogen”, siger Sara. Muligheden bød sig, da der kom en ny og mere energisk og ambitiøs chef. ”Han spurgte mig, hvad jeg ville med min karriere. For at provokere svarede jeg, at jeg ville have hans job. Det ville jeg ikke – jeg ville bare have en leder som havde opmærksomhed på min udvikling”, fortæller Sara. Men chefen tog fat og begyndte at køre Sara i stilling til lederjobbet, som hun har i dag. ”Først kunne jeg ikke se mig selv i den rolle, for jeg er jo ikke en mand med 20 års erfaring og masser af autoritet, som alle de tidligere ledere havde været. På den anden side havde ingen af de hidtidige chefer haft jobbet særligt længe, så min første ambition var, at jeg ville være den, som blev længst på posten. Det har jeg nået nu – efter lidt over et år”. ”Der er mange i banken, som har mere uddannelse end mig, men jeg har til gengæld været på alle trin op til min position. Jeg ved, hvad der foregår, og derfor ved jeg også, hvad der skal til, for at vi sammen når vores mål”, fremhæver Sara.

Ingen kulde på toppen


Sara ser det som en vedvarende og sammenhængende proces at udvikle sig personligt og som leder. ”Jeg tilstræber at være nysgerrig i stedet for dømmende. Jeg kigger indad, hvis noget går galt, og overvejer, hvad jeg selv kunne have gjort anderledes, før jeg kigger på andre”, fortæller hun og afviser flosklen om, at der er koldt på toppen: ”Hvis man inddrager medarbejderne og løfter opgaverne i flok, er der ikke spor koldt. Men der ryger selvfølgelig noget fortrolighed, når man rykker væk fra flokken og bliver deres leder. Det har krævet tilvænning, hver gang jeg er blevet leder for dem, jeg tidligere var på samme niveau med”. ”Når du er leder, har alle en holdning til dig, og det har jeg det helt ok med i dag. Kritik kan være hårdt, men det er jo andre menneskers syn på sagerne. Uenighed er ikke kun negativt. Det kan også bruges på en god måde, når vi arbejder med, hvordan vi kan gøre tingene bedre”, uddyber hun.


Varieret viden i små doser

De seneste år har Sara været flittig bruger af arrangementer i Finansforbundet og Network of Young Academics (NYA). ”Jeg har nok deltaget i 30 forskellige kurser og gå-hjem-møder og har altid fået brugbar inspiration med hjem – uanset om det har handlet om personlig udvikling eller fremtidens fintech”. Grunden til den flittige brug af Finansforbundets tilbud ligger i hendes personlighed: ”Jeg er ret utålmodig og trives ikke med at skulle bruge for meget tid på det samme emne. Jeg har brug for, at ny viden kommer i små doser og er varieret – så kan jeg fastholde interessen. Når jeg har været på kurser i Finansforbundet, føler jeg altid, at jeg har fået noget nyt med hjem, som jeg kan bruge i praksis næste dag, når jeg møder på job”. Både i 2017 og 2019 var Sara med i forbundets ledernetværk. Først som leder for medarbejdere og siden som leder for ledere. ”Det har givet mig meget at sparre med nye ledere fra andre virksomheder. Jeg ses stadig med nogle af dem, selvom netværket kun var planlagt til at eksistere i et år”, fortæller Sara. Engang var bundlinjen negativ, når hun tænkte what’s in it for me om Finansforbundet. I dag er hendes svar positivt: ”Der er virkelig meget at komme efter.”