Gode råd til at netværke

Alle snakker om, hvordan netværk og gode professionelle relationer kan berige dit arbejdsliv. Men hvorfor det, og hvordan gør man lige? Få 4 gode råd til, hvordan du kan skabe dig selv et godt netværk.

Netværk og gode professionelle relationer kan både være berigende for dit nuværende arbejdsliv og desuden blive genvejen til at indfri dine karrieredrømme.

Et godt netværk kan styrke dit arbejdsliv, da du igennem interaktion og sparring med andre får adgang til ny viden og nye kompetencer. Du øger tilmed din markedsværdi, når du gør dig selv og dine kompetencer mere synlige og deler dem med andre.

I jagten på nye karriereveje kan dit netværk desuden spille en utrolig vigtig rolle. Mange ledige stillinger bliver aldrig opslået, men i stedet udelukkende besat via netværk, hvor personlige anbefalinger og synlighed på LinkedIn ofte viser sig at være afgørende. Det kan derfor godt betale sig, at du bruger kræfter på at identificere og bearbejde dine netværkskontakter samt øge din egen synlighed, så du bliver husket af dit netværk, når der ledes efter nye samarbejdspartnere.

Kort sagt kan et godt netværk være døråbneren til ny viden og nye karrieremuligheder

4 gode råd til, hvordan du kan skabe dig selv et godt netværk

Mange får ikke skabt reel værdi af deres gode kontakter, fordi de ikke er skarpe nok på, hvad de vil med deres netværk og fordi de ikke får afsat den fornødne tid til at pleje det. Alle kan komme i gang med at netværke, men det er først, når vi selv aktivt handler og gør en indsats, at vi får succes med det. I figuren nedenfor præsenteres fire genveje til, hvordan du aktivt kan pleje og styrke dine netværksrelationer. Ved at arbejde med de fire elementer vist i figuren, har du allerede bedre forudsætninger for at skabe et stærkt netværk. Nedenfor kan du læse mere om de fire konkrete råd. Vi håber du kommer godt i gang med at netværke - og husk, at øvelse gør mester

1. Overvej, hvad du gerne vil have ud af dit netværk
Hvad du får ud af dit netværk og dine professionelle relationer, afhænger af, hvad du bruger dem til. Søger du en bestemt form for inspiration? Vil du gerne skaffe dig et job inden for et bestemt område? Eller har du brug for gode råd og feedback på dine arbejdsområder i almindelighed? Afhængigt af, hvad du søger, må du vurdere, hvor din målgruppe er henne og hvilke personer, du skal have fat i. Jo skarpere du er på, hvad du gerne vil have ud af dit netværk, jo hurtigere lykkes du med det.

2. Kortlæg dit netværk
Med netværk forstås de personer, du kender. Det kan være en god idé at kortlægge dit netværk. Du vil formentlig blive positivt overrasket over, hvor mange mennesker, du egentlig har i dit netværk og hvor mange kompetencer, dit netværk repræsenterer. Når du kortlægger dine kontakter, er det vigtigt, at du ikke kun tænker på dem, der sidder med den samme faglighed som dig, men også tænker på dem, der sidder i andre jobfunktioner, virksomheder eller brancher end dig selv.

3. Investér i dit netværk
For at få dine netværksrelationer til at være værdiskabende for dig, er det vigtigt at du også investerer i dem. Afsæt tid til at dele ud af din viden og erfaring til dem, der efterspørger din hjælp.

Deltag kun i netværk med folk, du synes om. Det er nemmere at opbygge fortrolighed og gensidighed med netværksrelationer, du har en oprigtig interesse for. Dermed ikke sagt, at du kun skal investere i netværk, hvor folk er enige med dig. Som tidligere nævnt er det en styrke, hvis netværksgruppen er mangfoldig og dermed kan udfordre hinandens perspektiver.

4. Hold forbindelsen og vær aktiv på de sociale medier
Det er vigtigt at du organiserer og plejer dine netværksrelationer, hvis du vil sikre dig at opretholde kontakten. I dag er sociale medier en uundgåelig del af dette arbejde, og særligt LinkedIn kan være et yderst brugbart værktøj til at gøre dig synlig, vedligeholde dit faglige netværk og bidrage positivt til dine karrieremuligheder – så længe det anvendes rigtigt. Det er derfor vigtigt, at du er skarp på, hvordan du anvender mediet, så du fremstår professionel og får de budskaber ud, du ønsker.

Kontakt Netværksteamet på

32 66 13 68

Har du spørgsmål til Finansforbundets netværksaktiviteter, skriv til netvaerk@finansforbundet.dk eller ring til os.