Menu Luk

Den gode LinkedIn profil

LinkedIn kan være en altafgørende faktor i jagten på det næste job. Få en guide til, hvordan din profil tager sig bedst mulig ud.

Det er for længst blevet normalt at gøre LinkedIn til en del af ens karriere- og arbejdsliv. De fleste har i hvert fald som et minimum oprettet en profil. Ifølge LinkedIn har vi kun 2,5 sekunder til at give et professionelt førstehåndsindtryk til besøgende på vores LinkedIn profil. Vi får én chance til at fange folks opmærksomhed, så de får lyst til at blive hængende og lære mere om vores kompetencer, resultater og succeser. Det er derfor vigtigt, at profilen har et professionelt udtryk, så den kan bestå testen på 2,5 sekunder. Her får du en kort guide til, hvordan du opbygger en knivskarp profil, der er attraktiv over for besøgende.

660 mio.

Bruger LinkedIn

2,6 mio.

Danskere er på LinkedIn

2,5 sek.

Bruges på at danne sig et førstehåndsindtryk af en profil

Ifølge LinkedIn

Få flere visninger med profilbillede

Det allerførste vi bedømmer på en LinkedIn profil er profilbilledet. Vores hjerner er nemlig kodet til at lede efter og vurdere ansigter, så vi kan altså slet ikke lade være med at rette blikket mod profilbilledet som det allerførste.

Har du valgt et professionelt billede, der er skarpt, har godt lys og er vellignende, har du allerede tjekket nogle vigtige punkter af på listen.

Profilbillede tjekliste:

• Vellignende billede af dig – og kun dig
  • Brug gerne et decideret profilfoto
  • Smil og se imødekommende ud
  • Hav det tøj på, som du ville have på i professionelt øjemed
  • Undgå forstyrrende elementer i baggrunden
  • Skarpt og i høj opløsning
  • Undgå skygger og dårlig belysning
  • Aktuelt foto

Statistikker fra LinkedIn viser, at profiler med billede får op til 21 gange flere visninger.

Forstærk det professionelle udtryk med baggrundsbillede

Vil du forstærke dit professionelle udtryk, kan du med fordel tilføje et baggrundsbillede til din profil. Baggrunden er det største visuelle område, som du frit kan bestemme, hvordan skal tage sig ud ift. design og billeder. Det er derfor en effektiv måde at vise besøgende, hvad der kendetegner dig og dine kompetencer.

Brug rigtig gerne et billede, der understøtter din faglige profil og ekspertise. På den måde kan du guide besøgende til din profil til at forstå, hvad du beskæftiger dig med, hvad dine styrker og kernekompetencer er samt, hvilken værdi du skaber i dit arbejde.

Hvad skal du skrive?

Nu har du styr på det visuelle. Så skal du til at udfylde den teksten.

Når du udfylder din profil, er det vigtigt at tænke over, hvilke nøgleord eller såkaldte buzzwords der skal repræsentere dig. Vil du rette din profil imod en specifik stilling eller branche, kan det være en fordel at være selektiv med sine buzzwords. Udvælg præcis de ord eller begreber, der anvendes inden for den givne branche, så du vinder opmærksomhed over for de rette beslutningstagere på LinkedIn.

Din profil skal generelt være opdateret og afspejle fortid, nutid og fremtid. Den indeholder:

• En overskrift: De fleste vælger at skrive deres nuværende stilling eller kernekompetencer her. Overskriften er noget af det første, vi læser på andres profiler. Så find en tekst, der repræsenterer dig og dine kompetencer.
  • En profiltekst: Den beskriver dig som menneske og fagperson. Hvad er dine værdier? Hvordan skaber du resultater? Hvordan er du som kollega, beskriv evt. din selvfortælling.
  • Kontaktoplysninger: Ønsker du at blive kontaktet på LinkedIn i erhvervsmæssigt øjemed, kan det være en god idé at udfylde kontaktoplysninger på sin profil.
  • Dine kompetencer: Hvad kan du? Og hvordan skaber du værdi for en arbejdsgiver eller samarbejdspartner?
  • Relevant erhvervserfaring: Hvad har du tidligere lavet? Hvad beskæftiger du dig med lige nu? Husk at selektere i din erhvervserfaring. Er det f.eks. relevant at kende til dit studiejob som piccoline for 30 år siden? Udvælg de vigtigste stillinger og resultater.
  • Din uddannelsesmæssige baggrund: Herunder uddannelser, kurser, certificeringer osv.
  • Referencer og anerkendelser: Få gerne din (tidligere) chef, leder, kollegaer eller samarbejdspartnere til at skrive en kort reference eller anbefaling på din profil.

Har du udfyldt ovenstående og har du tænkt godt over, hvilket indtryk du vil give dine besøgende, er du allerede rigtig godt i gang med at arbejde professionelt med din LinkedIn profil. Det er altid en god idé at få en til at læse din tekst igennem for korrektur osv.

Husk at sørge for, at din profil er ”levende”. Det betyder, at du er aktiv via likes, delinger, kommentarer, indlæg osv. De færreste synes, at det er interessant at besøge en inaktiv profil.

Hvad så nu?

Nu er du klar til at udvide dit professionelle netværk. Til at starte med kan du linke op med de mennesker, du på en eller anden måde har haft et professionelt samarbejde med. Det kan være ledere, kollegaer, samarbejdspartnere, venner m.m.

Det er altid tilladt at lade sig inspirere af andres metoder og succeser og LinkedIn er netop en platform, hvor vi deler erfaringer og viden med hinanden. Er du typen, der er nysgerrig på at vide, hvordan andre har gjort karriere inden for dit eget fag? Skriv en høflig besked samt en forespørgsel på, om du må linke op og følge vedkommendes karriere. Det kan også være en person, der arbejder et sted, hvor du gerne vil have en fod indenfor. Spørg vedkommende, om I kan oprette forbindelse, så du kan følge lidt med på sidelinjen.

Husk at LinkedIn også er proppet med spændende artikler, indlæg, debatforums, grupper osv. Brug søgefeltet i toppen til at finde både grupper, personer, virksomheder, jobs, indhold m.m.

Rigtig god fornøjelse.