08-09-2015 |  Julie Søltoft Jeppesen

Næsten hver tredje leder er en kvinde

En ny opgørelse fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening viser, at næsten hver tredje leder i den finansielle sektor er en kvinde. Der er derfor sket en lille stigning i andelen af kvindelige leder i sektoren. Den lever dog ikke op til stigningen for den gennemsnitlige kvindeandel af ledere på landsplan.

Tal fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FA, viser, at 31,4 procent af lederne i den finansielle sektor er kvinder. Det tal har været stigende siden 2006, hvor cirka en fjerdedel af lederstillingerne var besat af en kvinde.

I starten af 2014 var andelen af kvindelige ledere i den finansielle sektor 30,1 procent. Det giver en stigning på 1,3 procentpoint for kvindelige leder i finanssektoren mellem 2014 og 2015. Stigningen er dog mindre end på landsplan generelt, hvor andelen af kvindelige ledere er steget med 1,6 procentpoint.

Udviklingen er positiv, men viser ikke noget tydeligt billede, mener næstformand i Finansforbundet, Solveig Ørteby.

"Det er meget fint, at tallet er stigende. Men vi er nødt til at vide, på hvilke niveauer de kvindelige ledere sidder. Det er min antagelse, at det er stillinger som gruppeleder og teamleder, kvinderne besidder. Jo højere op i hierarkiet vi kommer, jo færre kvinder er der", siger Solveig Ørteby til Nyhedsbrevet Finans.

Lederstilling skal være attraktiv

Hos Finansforbundet stræbes der ikke efter et kvotesystem, men der skal arbejdes for, at de mange kompetente kvinder får udløst deres potentiale, mener Solveig Ørteby.

"Der er rigtig mange kompetente kvinder, hvis potentiale man ikke får brugt. Og det er et problem, hvis man ikke får øjnene op for de kvinder. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det er en del af mange virksomheders agenda" siger Solveig Ørteby.

Ifølge Solveig Ørteby er det måske ikke attraktivt nok for de mange kvinder at besidde en lederstilling. Virksomhederne skal af den grund kunne tilbyde kvinderne noget, som skaber interesse omkring den type jobs, og som måske fører til, at kvinderne også påtager sig arbejdet.

"Spørgsmålet er, om virksomhederne har råd til at lade de kvindelige potentielle talenter spilde deres evner og talenter. Derfor skal man måske indrette sig efter at lokke dem med noget, som er interessant for dem og giver dem lyst til at løse lederopgaven. Dét tror jeg opgaven består i," siger hun.