23-09-2019

Velliv Foreningen vil styrke mental sundhed

Nordea i Køge og i Randers, Lån & Spar og Ikano Bank er blandt de 516 arbejdspladser, der har modtaget økonomisk støtte fra Velliv Foreningen til at markere Danmark Mentale Sundhedsdag den 10. oktober. ”Alt for mange døjer med problemer med den mentale del af sundheden, og det er et problem, vi som samfund er nødt til at få større opmærksomhed og fokus på”, mener Finansforbundets formand Kent Petersen.

Af Carsten Jørgensen

​516 arbejdspladser, som til sammen beskæftiger mere end 20.000 ansatte og repræsenterer alle brancher over hele landet, har hver fået bevilget op til 10.000 kr. hver til at fejre Danmarks Mentale Sundhedsdag den 10. oktober. Donoren er Velliv Foreningen – de godt 340.000 kunder, der sammen ejer Velliv. Begrundelsen for at støtte de mange arbejdspladser med samlet 5, 02, millioner kroner er, at Velliv Foreningen arbejder for at fremme god mental sundhed i Danmark.

Flere finansielle virksomheder er blandt de ansøgere, der har fået støtte til events den 10. oktober. Lån & Spar holder et arrangement under overskriften "Trivsel og livsbalance", og Nordea i Køge har et arrangement med overskriften "Giv sig selv og din hjerne de bedste arbejdsbetingelser". Nordea i Randers samt Ikano Bank er også blandt de 516 beløbsmodtagere fra Velliv Foreningen.

'Alt for mange vores døjer med problemer med den mentale del af sundheden, og det er et problem, vi som samfund er nødt til at få større opmærksomhed og fokus på. Derfor er det også et stort skridt i den rigtige retning, at så mange gode initiativer omkring Den Mentale Sundhedsdag på forskellige måder styrker den del af vores sundhed, som måske ikke altid er så nem at tage og føle på og håndtere", siger Finansforbundets formand Kent Petersen, der er næstformand for Velliv Foreningen.

"Mental sundhed er fundamental for os alle. Ikke kun i vores arbejdsliv, men for os som mennesker. Den bevægelse starter med, at vi bliver bedre til at snakke om det, og det bidrager de mange initiativer i regi af sundhedsdagen til", tilføjer Kent Petersen.

Velliv Foreningen blev stiftet den 6. august 2015 ved en opdeling af TryghedsGruppen, som skete på initiativ af blandt andet Finansforbundet. Foreningen havde ca. 330.000 medlemmer (i dag ca. 340.000), som alle var kunder i Nordea Liv & Pension (i dag kaldet Velliv). Med stiftelsen fulgte en formue på 8 milliarder kroner.

TAGS:

Arbejdsliv & Personlig udvikling