15-12-2015 | Carsten Jørgensen , cjo@finansforbundet.dk

Professor foreslår Master-uddannelse i fintech

En Master-uddannelse i finansiel teknologi, som CBS, DTU, ITU og KU sammen tilrettelægger, vil kunne tiltrække internationale studerende, knytte tætte bånd til start up-miljøet og bidrage til at gøre København til nordisk centrum for fintech, mener professor Fritz Henglein fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

En af Danmarks og Københavns styrker er, at der generelt er en veluddannet arbejdsstyrke og en stor talentmasse på universiteterne. Københavns Universitet, DTU og CBS rangerer højt i sammenligninger med andre landes universiteter, og dertil kommer IT-Universitetet, der har stor fokus på at uddanne it-professionelle.

Alle fire uddannelsessteder bidrager til at udklække kandidater til finanssektoren og it-branchen. Men indsatsen i forhold til at gøre København til nordisk centrum for fintech kan styrkes, hvis de fire uddannelsesinstitutioner gik sammen om at udbyde en Master i fintech, mener Fritz Henglein, der er professor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet.

”I dag er der en række kurser på DTU, ITU og KU, som man med fordel kunne placere sammen i en Master-uddannelse i finansiel teknologi. Det er fag som computerfinans, design og usability, cybersikkerhed og data science (Big Data red.). En Master-uddannelse i fintech, som der ikke findes andre steder i forvejen, vil kunne tiltrække internationale studerende med et højt fagligt niveau, og den vil kunne udklække mange dygtige folk til fintech-sektoren”, siger Fritz Henglein til Nyhedsbrevet Finans.

Han præsenterede ideen i sit indlæg for de cirka 150 deltagere på konferencen ”Copenhagen as a Nordic Fintech Hub” på Københavns Rådhus onsdag den 9. december.

Særligt fintech-Campus

Fritz Henglein mener også, der skal etableres et campus for fintech i tilknytning til uddannelsesinstitutionerne for at skabe den fornødne synergi til få fintech i København op i næste gear. I sit indlæg på konferencen fremhævede han Cornell Tech, et nyt forsknings- og innovationscenter placeret i New York City med førende universiteter, udviklingslaboratorier og start up-miljøer.

”I København ser jeg umiddelbart to gode muligheder for at etablere et fintech-campus. Staten ejer en byggegrund lige ved siden af IT-universitetet i Ørestaden, hvor der lige nu er parkeringsplads. Her kunne man opføre en bygning for et teknologicenter som drivkraft for fintech i København. En anden mulighed er på Nørre Campus ved Københavns Universitet i hjertet af Copenhagen Science City. Begge steder vil man kunne integrere start up-virksomheder med universiteter, hvor der forskes og udvikles inden for it”, siger Fritz Henglein, der selv er leder af forskningscentret HIPERFIT (High Performance Computing for Financial Information Technology), som Københavns Universitet, CFIR og Innovationsfonden står bag og har deltagelse af SimCorp, Danske Bank, Nordea, Nykredit og franske LexiFi.